appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Kunststof
STER Advertentie

Omroep Ongehoord Nederland: 'Ik word hier zó moe van'

ANP
maandag 25 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Ongehoord Nederland moet een nieuwe omroep worden voor mensen die zich niet gehoord voelen bij de NPO. Dat wil een groep mensen, gesteund door de PVV en Forum voor Democratie. Journalist en schrijver Charles Groenhuijsen ziet het niet zitten, zegt hij in het mediaforum van Spraakmakers. "Ik word hier zó moe van. Ik heb geen zin in wéér dat boze geluid."

Mediaforum met Charles Groenhuijsen en Avi Bhikhie0
Onder andere Arnold Karskens, Haye van der Heyden, Joost Niemöller en voormalig VVD-politica Ybeltje Berckmoes gaan proberen voor het einde van het jaar de benodigde 50 duizend leden te verzamelen om te kunnen starten met de omroep.  

Het doel is onderwerpen te behandelen die nu volgens hen onderbelicht blijven bij de NPO, zoals de Zwarte Pietendiscussie, 'de zin en onzin' van klimaatverandering en een kritisch geluid betreffende de Europese Unie. Ook willen ze kritisch berichten over migratie.

Vertrouwen media 

Politiek verslaggever van NU.nl, Avi Bhikhie, denkt dat de oprichters zich vergissen in het wantrouwen dat een groot deel van Nederland heeft in mediamerken zoals de NOS, RTL en NU.nl. 

Hij haalt het onderzoek de Brand trust score aan, waarin persbureau Reuters het vertrouwen in grote nieuwsmerken onderzoekt. Daaruit blijkt dat het vertrouwen van Nederlanders in nieuwsmedia tot de hoogste ter wereld behoort. 

"Als je jezelf presenteert als een nieuw medium voor alle mensen die de gevestigde media wantrouwen, dan klopt dit niet met de feiten en kijkcijfers. Het vertrouwen is hoog in Nederland", aldus Bhikhie. Toch denkt hij dat Ongehoord Nederland met steun van de PVV en FvD best kans maakt om een aspirant-omroep te worden.

Tip voor slogan

Groenhuijsen wordt geen lid, maar heeft wél een tip voor een slogan: "De omroep voor alle Nederlanders die niet meer tegen Nederland kunnen." De oud-Amerika-correspondent refereert hiermee aan de slogan van de 'Tegenpartij' een sketch van Van Kooten en de Bie veertig jaar gelden. Die luidde: De Tegenpartij, de partij voor alle Nederlanders die niet meer tegen Nederland kennen."

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1