appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

Internetprovider Fiber een jaar later: meeste klanten overgestapt

Pixabay
woensdag 7 februari 2018 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Radar besteedde vorig jaar drie keer aandacht aan internetprovider Fiber. Televisie, internet, en telefonie werkten niet, de klantenservice was slecht bereikbaar en gemaakte afspraken werden niet nagekomen. Zijn een jaar later alle klachten opgelost?

Het regende in 2017 klachten over Fiber. Meer dan 100 consumenten deelden hun onvrede over de provider die naast internet, ook telefonie en televisie, aanbiedt. Fiber bleek enorm veel moeite te hebben om klachten van consumenten op te lossen. Zo stond men uren in de wacht en duurde het wekenlang voordat klachten in behandeling werden genomen of dat er überhaupt een poging werd gedaan om de klachten op te lossen.

Gros consumenten heeft opgezegd

Inmiddels zijn we een jaar verder. Hoe is het nu met Fiber? Niet al te best blijkt uit een rondvraag onder consumenten die vorig jaar ook al hun beklag hadden gedaan. 70% van de reageerders zegt dat ze inmiddels zijn overgestapt naar een andere provider of van plan zijn dat te gaan doen zodra het contract afloopt. Een kwart, 25 procent, blijft bij Fiber, omdat hun problemen zijn opgelost. De algemene tendens is overigens dat het gros van de klachten nooit is opgelost. 5% twijfelt nog of ze hun contract gaan opzeggen of blijven bij Fiber, maar dat zou dan afhankelijk zijn van de aanbieding die hier tegenover staat.

Fiber blijft incassobureaus sturen

Zo zegt Marita tegen Radar dat ze is overgestapt naar KPN, maar in de tussentijd heeft Fiber nog meerdere keren geprobeerd geld af te schrijven van haar rekening. De automatische incasso's heeft ze laten storneren, terwijl Fiber van mening was dat ze voor minimaal een jaar abonnementsgeld moest betalen. "Nadat ik steeds mijn geld heb teruggeboekt heeft Fiber een incassobureau ingeschakeld om 700 euro te innen terwijl ik nooit iets heb afgenomen. Met het incassobureau heb ik dit besproken en daarna heb ik nooit meer iets vernomen." Ook Bert kreeg te maken met een incassobureau dat door Fiber was ingeschakeld. "De hele situatie heeft er voor gezorgd dat ik een uitgebreid dossier heb bij Bos Incasso. Uiteindelijk is het nu zo dat ik op zoek ben naar een nieuwe provider." 

Marco van Wijk voelt zichzelf machteloos. Hij had in december opgezegd en moest de hardware terugsturen. "Dat heb ik gedaan, ik heb alles teruggestuurd." Begin januari bleek er weer geld van Marco's rekening afgehaald te zijn, met acht euro extra. De borg is niet teruggestort. De klantenservice zegt dat Marco niet alles heeft teruggestuurd. "Elke keer krijg ik een ander verhaal, er kan ook bij jullie (Fiber red.) wat fout zijn gegaan.

Ook blijkt er nog steeds veel te doen te zijn rondom de klantgerichtheid en wachttijd van de klantenservice, gaat het overstappen naar een andere provider niet altijd goed en worden correcties van de factuur maanden later doorgevoerd, blijkt verder uit de reacties die Radar recentelijk ontving. 

Nieuwe eigenaar

Fiber is inmiddels in Luxemburgse handen. Het bedrijf M7 Group bracht op 9 oktober 2017 een persbericht naar buiten dat het de activiteiten van Fiber en Stipte overneemt. Voor klanten verandert er niets aldus het persbericht. De directeur van Fiber die vorig jaar in de studio aanwezig was om toelichting te geven op de klachten, Matthijs Kamp, is niet meer werkzaam bij Fiber. Fedor Hoevenaars is de nieuwe directeur van Fiber. Hij reageert schriftelijk als volgt:

"Het betreurt ons als niet alle klachten van de uitzending van vorig jaar naar tevredenheid zijn opgelost. Volgens onze huidige gegevens is een groot deel inmiddels opgelost of klanten zijn overgestapt. Mochten er nu nog klanten zijn die problemen ervaren dan ontvangen we deze graag. Deze pakken wij zo snel mogelijk op en we zullen u daarvan schriftelijk op de hoogte houden."

Meer uitzendingen van vorig jaar terugluisteren? Dat kan via onderstaande links:

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Foutje gezien? Mail ons. Hartelijk dank!
STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1