appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

200.000 euro gewonnen: Lotto keert niet uit

ANP Foto
zaterdag 9 december 2017 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Je speelt mee met de Lotto en in de app zie je dat je met het cijferspel 200.000 euro hebt gewonnen. Wat ga je er mee doen? Lekker op vakantie, een nieuwe auto of misschien wel een nieuw huis? Je leven staat ineens helemaal op z'n kop. Niet uit blijdschap, maar van frustratie als blijkt dat de Lotto de prijs niet gaat uitkeren. 

200.000 euro gewonnen: Lotto keert niet uit

Zo ook Amanda Kuijf die meespeelde met het cijferspel van de Lotto op 28 oktober 2017 en haar verhaal deelt op het forum. Volgens de app had ze een mooie prijs van 200.000 euro gewonnen. Ze moest huilen van geluk en was tegelijkertijd helemaal in de war. "Ik was ontzettend blij, we hebben toen wel even een klein feestje gevierd." Een dag later neemt ze contact op met de Lotto en dan krijgt ze te horen dat ze helemaal niets gewonnen hebben. "Ik heb op de bank zitten huilen, zo erg vond ik het." 

'Technische fout in de app'

Amanda krijgt te horen dat er sprake is van een technische fout in de app. "Ze blijven maar schrijven dat ik geen rechten kan ontlenen aan de resultaten in de app." Kuijf vindt vooral de manier waarop het gaat storend. "Je wordt eerst gevraagd om alle screenshots door te sturen en vervolgens word je afgepoeierd. Daardoor blijf je hopen op een oplossing, maar die komt niet." 

Twee keer 'niet gewonnen'

Ook forumlid PelleK komt van een koude kermis thuis als hij ziet dat hij volgens de app van de Lotto twee ton heeft gewonnen. "Ik speel af en toe mee door loten te kopen bij de sigarenboer. Deze controleer ik dan via de app op mijn iPhone. Ik heb twee keer gehad dat de app aangaf dat ik twee ton had gewonnen, beide keren bleek dit een fout te zijn van de app." PelleK dient een klacht in als hij hoort dat hij zijn prijs niet krijgt. "De Lotto wil alleen maar weten welke versie van de app ik gebruik. Ik zou niet de laatste versie van de app hebben, terwijl dat wel zo is. Na de klacht schermen ze met het reglement." PelleK baalt van de reactie van de loterij en zal niet meer meespelen.

App is offline gehaald

De Lotto reageert dat er in sommige versies van de app een technisch probleem is ontdekt. "Na de meldingen van Radar hebben we het zelf onderzocht en komen we de fout zelf ook tegen", reageert Sander van de Vooren, Manager Corporate Communicatie. Lotto heeft de app inmiddels offline gehaald en is momenteel bezig om het probleem op te lossen. "Je mag er vanuit gaan dat de informatie van de Lotto klopt, het is onduidelijk hoe deze fout heeft kunnen ontstaan." 

Niet ingedekt voor fouten in app?

In de algemene voorwaarden van de Lotto is wel een uitsluiting van aansprakelijkheid opgenomen voor onjuistheden op de website, maar niet voor de app. Dat concludeert Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten. "Je zou dus kunnen concluderen dat de Lotto zich niet heeft ingedekt voor fouten in de app. De algemene voorwaarden staan wel in de app vermeld, maar ergens verscholen, dus niet makkelijk terug te vinden. Daarnaast staat in de app nergens dat het een uitslag onder voorbehoud is."

Lotto heeft zorgplicht

Janssens vindt dat de Lotto een zorgplicht heeft ten aanzien van de deelnemers. "Die zorgplicht brengt naar mijn mening mee dat als je als organisatie zelf (de app is van de Lotto) deelnemers informeert over trekkingsuitslagen en je verantwoordelijk bent de goede trekkingsuitslagen te communiceren." Ook vindt Janssens dat als het een keer misgaat, dat je dan binnen een paar uur iemand uit de droom helpt dat hij twee ton heeft gewonnen en niet, zoals bij Amanda, het maar op zijn beloop laat." 

Als je in de app ziet dat je een prijs hebt gewonnen staat nergens in dat scherm dat je nog bij een terminal moet checken of je echt gewonnen hebt. Dat geldt volgens Janssens niet alleen indien er volgens de app een prijs is gewonnen, maar ook indien je volgens de app géén prijs hebt gewonnen. "Ook dan is het nog belangrijk je lot te laten checken bij een terminal. Wie weet hoeveel mensen op deze manier een prijs mislopen omdat ze hun lot weggooien als ze in de app hebben gezien dat ze niets hebben gewonnen."

Naar de rechter?

Zal een rechter onderscheid maken tussen de website en de app en wat zijn de gevolgen voor het oprekken van de zorgplicht? "Het duurde bij Amanda lang voordat ze te horen kreeg dat ze niets had gewonnen", aldus Janssens. "Ik ben van mening dat een website wat anders is dan een app en dat de Lotto ook schade door eventuele fouten in haar app had moeten uitsluiten in de algemene voorwaarden."

Compensatie van de Lotto?

Sander van de Vooren van de Lotto gaat de 'gewonnen' prijzen dus niet uitkeren namens de Lotto, maar biedt PelleK en Amanda Kuijf wel een kerstpakket aan met tien loten en een uitnodiging om live een trekking bij te wonen.

Niet mee eens?

Wie een klacht heeft over een kansspelaanbieder kan een klacht indienen bij de Kansspelautoriteit. Dien eerst je klacht in bij de kansspelaanbieder en als je het niet eens bent met die beslissing, dan kan je je wenden tot de Kansspelautoriteit, de toezichthouder op de kansspelen.

200.000 euro gewonnen: Lotto keert niet uit

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Foutje gezien? Mail ons. Hartelijk dank!
STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1