appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Pakket laten bezorgen in de schuur? 'Als het kwijtraakt, ligt de verantwoordelijkheid bij jou'

ANP
donderdag 15 april 2021 | AVROTROS | Blok&Toine

Bij een PostNL-punt, de buren of een plek rondom het huis. Dit zijn de drie opties die PostNL vanaf eind mei op voorhand aanbiedt wanneer je bij de bezorging van een pakket niet thuis bent. "Slimme zet van PostNL om de verantwoordelijkheid zo bij de consument zelf te leggen", zegt Caspar Janssens, advocaat consumentenrecht in Blok&Toine. Want hoe veilig is het om je pakket in de schuur te laten bezorgen en waar heb je recht op als blijkt dat je pakket nooit is aangekomen? 

Pakket laten bezorgen in de schuur? 'Als het kwijtraakt, ligt de verantwoordelijkheid bij jou'
 

"Degene die het pakket verstuurt, sluit een overeenkomst met de pakketbezorger. Daarmee is de verzender van het pakket verantwoordelijk voor de aflevering van het pakket", legt Janssens uit. 

Welke rechten heb ik?

Heb je een pakket niet ontvangen? Dan neem je contact op met de verzender. "De verzender is de enige die de pakketbezorger aansprakelijk kan stellen", zegt Janssens. Het wordt een ander verhaal als je ervoor kiest om het pakket onbeheerd rondom het huis te laten bezorgen. 

In dat geval, loop je het risico dat de verzender en de pakketbezorger zeggen dat het pakket is bezorgd, maar je bij terugkomst niets blijkt te hebben ontvangen. Het kan zijn dat het pakket nooit is geleverd, maar het pakket kan in dat geval ook gestolen zijn in tussentijd. Janssens: "Daarmee zouden de verkoper en de pakketbezorger wel eens een juridisch sterk punt kunnen hebben."

Laat de verantwoordelijkheid aan de bezorgdienst

Helaas kun je in dat geval geen klacht indienen bij de Geschillencommissie Post, omdat je als ontvanger geen overeenkomst met de pakketdienst hebt. Je kunt wel naar de gewone rechter om je recht te halen, maar het is de vraag of dat gaat lukken. 

"Als je als ontvanger zelf een plek uitzoekt om een pakketje te laten bezorgen, neem je de verantwoordelijkheid op je dat het pakketje op die plek veilig kan worden bezorgd. Dat is anders als de pakketbezorger zélf ongevraagd besluit je pakketje ergens neer te leggen", legt Janssens uit. 

Daarmee geeft de pakketdienst de verantwoordelijkheid uit handen. "Deze nieuwe manier van leveren van PostNL is dus best slim. Als jij ervoor kiest je pakketje ergens op een onbeheerde plaats te laten bezorgen, ben je zelf verantwoordelijk."

Ga altijd voor zekerheid

Omdat je niets terug kunt sturen, kun je je ook niet beroepen op het herroepingsrecht. Janssens: "Het herroepingsrecht is bedoeld om iets dat je via internet hebt gekocht terug te kunnen sturen als je het toch niet wilt hebben. Dat gaat niet als je pakket niet is bezorgd of uit de schuur is weggehaald."

Je kan wel van je herroepingsrecht gebruik maken als een pakketje te laat wordt bezorgd. Als je bijvoorbeeld hebt afgesproken dat je pakketje morgen wordt bezorgd, maar het pakketje wordt niet bezorgd. Dan kan je alvast je herroepingsrecht inroepen. 

Als je van je herroepingsrecht gebruikt maakt en het pakket dat je terugstuurt raakt kwijt, dan moet je altijd aan kunnen tonen dat je het pakket hebt verstuurd. Janssens: "Bewaar daarom altijd de pakketbon of het bewijs dat je krijgt als je het pakketje bij de pakketdienst hebt ingeleverd. Dan kun je aantonen dat jij aan je verplichtingen hebt voldaan en ben je niet aansprakelijk." 

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1