appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

Zo kom je van de coronakilo's af

ANP
woensdag 3 juni 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Hoewel in de coronaperiode de meeste mensen niet anders zijn gaan eten, is er ook een groep die zich wél zal herkennen in de extra coronakilo's. Hoe zorgen we ervoor dat die kilo's en de ongezonde leefstijl geen onderdeel worden van het nieuwe normaal?

Ongeveer een op de tien mensen is ongezonder gaan eten, blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum. De redenen daarvoor zijn meer verleiding in huis, de snoep en koek in de voorraadkast, meer tijd voor ontspanning in bijvoorbeeld de vorm van Netflix, of juist meer stress en eenzaamheid waardoor mensen ongezonder zijn gaan eten.

Een van de beste tips is "misschien een beetje flauw", zegt expert voeding en gedrag Roel Hermans. Koop vooral gezond eten en drinken. "Wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten." Hermans raadt aan de gezonde producten in het zicht te plaatsen om jezelf te prikkelen, en ongezonde producten zoals snoep en snacks buiten het zicht te plaatsen.

Verslaggever Mariëlle Beers zoekt in een reportagereeks voor Spraakmakers uit hoe ze van de coronakilo's af kan komen:

Verhalen van Spraakmakers: Hoe zorgen we ervoor dat coronakilo’s niet ook tot het nieuwe normaal gaan behoren? - deel 1

Schrijf het op

"Ik denk dat we allemaal wel eens een crashdieet hebben gedaan", zegt tv-kok Miljuschka Witzenhausen. Dat werkt niet, omdat je jezelf dan straft voor de tijd dat je hebt genoten.

Afvallen begint met opschrijven wat je allemaal eet, om inzicht te krijgen in je eetpatroon. "Ik ben een grazer. Ik eet het liefst de hele dag door: een blokje kaas, een dingetje hier. Maar voordat je het weet heb je dan al drie keer avondeten op voordat je aan het diner zit."

Langzaam veranderen

Volgens Witzenhausen kun je het beste langzaam dingen veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld altijd een croissantje at, vervang dat dan voor Skyr met een beetje blauwe bessen en ander fruit. "Maar ga dan niet ook nog als je gewend bent 's middags een boterham met kaas te eten, dat vervangen door een salade."

Als je alles in één keer verandert, "val je op een gegeven moment keihard terug." Door langzaam je eetpatroon te veranderen, kan je geest er ook aan wennen. "Dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste en dan kun je het ook volhouden."

Verhalen van Spraakmakers: Hoe zorgen we ervoor dat coronakilo’s niet ook tot het nieuwe normaal gaan behoren? - deel 1

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1