appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: 1 op 1
STER Advertentie

Geld besparen op je hotelkamer? Boek niet altijd via boekingssites

ANP
donderdag 27 februari 2020 | AVROTROS | Redactie radar Twitter

Stel, je staat op het punt om een weekendje weg te gaan. Boek je dan je hotel via een boekingssite of rechtstreeks via de website van het hotel? Een kamer boeken via het hotel kan zomaar eens een stuk goedkoper uitvallen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Consumentenbond. 

"De verkooptrucs van boekingssites met teksten zoals 'Nog 1 kamer beschikbaar' brengen consumenten in de verleiding om snel een kamer te boeken", aldus marketingexpert Max Kohnstamm in Stax&Toine.

Kohnstamm sleepte Booking.com zes jaar geleden al voor de Reclame Code Commissie en zorgde er daarmee voor dat zij de verleidingstekst 'geen kamer meer beschikbaar' aan moesten passen naar 'op onze site zijn geen kamers meer beschikbaar'.

Boekingssites hebben last van 'prisoner's dilemma' 

Volgens Kohnstamm adverteren boekingssites zich helemaal suf via Google. Kohnstamm: "Per dag geven zij drie miljoen euro uit. Dat is een miljard per jaar om in de nummer 1 search te eindigen bij de consument."

Als de consument eenmaal op de website of de app van de boekingssite belandt, doen ze er alles aan om de consument binnen te slepen. 'Momenteel kijken nog veertien andere klanten naar deze kamer' en het doorhalen van de prijs zijn populaire verkooptrucs. 

Kohnstamm: "Met die verleidingstrucs suggereren de boekingssites schaarste en prijsvoordeel. Dat brengt de consument tot een snellere beslissing. Daarnaast hebben ze last van een 'prisoner's dilemma': als je eerlijk bent dan verlies je en raak je veel geld kwijt."

Waarom zijn boekingssites zo populair?

"De informatie over de hotelkamers is op boekingssites, zoals Booking.com transparant en het aantal reviews is heel groot en betrouwbaar. Je kunt alleen een review schrijven nadat je bij een hotel geweest bent", aldus Kohnstamm.

Ook het gemak van het boeken bij boekingssites maakt het aantrekkelijk voor consumenten. Kohnstamm: "Als je bijvoorbeeld de Booking.com app hebt, kun je binnen een minuut je kamer hebben. Een hotel moet je vaak bellen of mailen om een kamer te kunnen boeken."

Boekingssites vragen om andere aanpak hotels 

Hotels pakken het volgens Kohnstamm dus zelf niet heel handig aan. "Wanneer je op zoek bent naar een hotelkamer heeft niemand zin om te moeten mailen of bellen. Je wilt die hotelkamer direct kunnen boeken en weten wat je daarvoor betaalt", aldus Kohnstamm. 

Wanneer je dan het hotel belt, is het vervolgens ook nog eens de vraag of je daadwerkelijk goedkoper uit bent. Kohnstamm: "Boekingssites zijn dus veel sneller, transparanter en soms ook nog eens goedkoper. Dat maakt het een ijzersterk aanbod."

Zo boek jij de goedkoopste hotelkamer

Kohnstamm geeft als tip om te beginnen met zoeken op boekingssites. "Zoek naar het juiste hotel binnen de plaats van bestemming waar je naartoe wilt, bel het hotel op, vergelijk de prijzen en kies voor het goedkoopste aanbod", aldus Kohnstamm. 

Met name als je meerdere dagen blijft, is het volgens Kohnstamm zeker de moeite waard om wat meer tijd en research in het zoeken naar de goedkoopste hotelkamer te steken. Laat je hierbij vooral niet afleiden door de verleidingstrucs. Maak geen overhaaste beslissing. 

Kohnstamm: "Soms helpt het om een kleine onderhandeling te starten en in het gesprek met het hotel te vertellen wat de prijs op een boekingssite is zonder ontbijt. In sommige gevallen bieden zij jou vervolgens dezelfde kamer inclusief ontbijt."

Booking.com belooft duidelijkheid 

De Europese Commissie is in gesprek met Expedia.nl en Hotels.com over verleidingstrucs, zoals het doorstrepen van prijzen en speciale aanbiedingen. Booking.com heeft zelf al toegezegd uiterlijk half juni de informatie over prijzen en beschikbaarheid duidelijker op zijn website te zetten.

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1