appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Stax&Toine
STER Advertentie

Reizigers ov betalen honderden euro's te veel door verschillen in tariefsystemen

Pixabay
donderdag 13 februari 2020 | AVROTROS | Redactie Radar Twitter

Reizigers van het openbaar vervoer betalen elk jaar miljoenen euro's teveel, vanwege verschillen in tariefsystemen. Dat blijkt uit een onderzoek van Reizigersvereniging Rover. "Niet overstappen van vervoerder kan 70% aan extra kosten schelen", aldus Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover in Stax & Toine

Waar komen die extra kosten vandaan?

Freek Bos, directeur van Reizigersvereniging Rover: "Het zijn vaak reizigers met abonnementen die wisselen van vervoerder. Als je bijvoorbeeld in daluren vertrekt en ten tijde van de overstap in de spitsuren reist, ben je de korting kwijt. Je reist dan namelijk bij de overstap niet meer in de daluren en dan geldt de korting niet meer. Stap je over op dezelfde vervoerder, dan behoud je de korting wel."

Ook hebben reizigers volgens Rover te maken met de zogenoemde 'overstapboete': reizigers betalen een opstaptarief bij de ene vervoersaanbieder en betalen dit bij een overstap vervolgens nog eens. 

Regie voeren

Volgens Bos moet de overheid de regie voeren en afdwingen dat er abonnementen komen op plekken voor een bepaald gebied of traject. Bijvoorbeeld abonnementen die afgestemd zijn op de reiziger en hun reisafstand: "Een abonnement waarmee je regionaal maar met één vervoerder kan reizen en meer betaalt doordat je over moet stappen moet niet kunnen."

Bos: "Wij pleiten ook voor een verlaging van het minimumtarief van de NS. Een lager minimumtarief maakt reizen met het ov aantrekkelijker voor de reizigers." Zo betaal je nu voor dezelfde reis met de NS 2,40 euro en bij Arriva slechts 1,36 euro.

Vervolgstappen

Reizigersorganisatie Rover heeft vijf voorstellen in een rapport gepresenteerd om het gebruik van het ov drempelloos te maken en extra onnodige kosten te voorkomen. Bos: "Dat rapport gaat naar alle vervoerders en overheden. Wij verwachten een reactie te krijgen en hopen dat ze een deel overnemen en over het deel wat ze moeilijk vinden met ons over in gesprek willen. We gaan zeker niet bij de pakken neerzitten. Hier moet uiteindelijk een oplossing voor komen."

Wat kun je zelf doen?

Bos: "Stop tijd in het uitzoeken van je reis en stippel de reis van tevoren goed uit. Soms is de route met de metro en overstappen op een sprinter de snelste route, maar dan betaal je wel 70% meer dan wanneer je in één keer een langzame tram neemt."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1