Binnenland

Vodafone geeft tweedehands telefoon mee bij onherstelbare iPhone

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Vodafone geeft tweedehands telefoon mee bij onherstelbare iPhone

[AVROTROS] Je sluit een telefoonabonnement af bij Vodafone en iets meer dan een maand later gaat je gloednieuwe iPhone 8 kapot. De telefoon kan niet meer hersteld worden en je krijgt een tweedehands telefoon terug. Kan dat zomaar?

Henny Goos kaartte de kwestie aan op het forum van Radar. Eind november sloot ze een nieuw abonnement af. Ze ging overstappen van Tele2 naar Vodafone en kocht meteen nieuwe iPhone 8. Na iets meer dan een maand levert ze haar telefoon in bij de Vodafonewinkel in Breda. Klacht: bluetooth deed het niet meer.

Na drie weken komt Vodafone met de mededeling dat de telefoon niet meer te herstellen is. Ze krijgt een andere iPhone 8 mee met dezelfde specificaties in dezelfde kleur. Het blijkt een 'refurbished' toestel te zijn, zo roept een medewerker. Er zit verder ook geen doosje bij.

Wat betekent 'refurbished'?

Mandy Roggeveen is advocaat bij De Vos & Partners. Ze legt uit dat een een refurbished telefoon een telefoon is die eerder is gebruikt en door de consument, bijvoorbeeld na afloop van een abonnement, aan de verkoper is teruggegeven. "De telefoon is vervolgens door de verkoper gecheckt, opgepoetst en waar nodig gerepareerd met nieuwe onderdelen." Feit blijft wel dat het een tweedehands toestel is dat eerder is gebruikt.

Lees ook: hoe betrouwbaar is een herstelde tweedehands telefoon?

Telefoon kapot: waar heb je recht op?

Het toestel van Henny ging dus al na een maand kapot. Officieel moet de verkoper dan in de gelegenheid worden gesteld om het toestel te repareren. Als dat drie keer niet is gelukt en je hebt nog garantie, dan heb je recht op een nieuw toestel. "Henny heeft recht op een nieuwe telefoon, want de telefoon is non-conform en voldoet niet aan de overeenkomst als hij al na een maand stuk gaat", zo legt Roggeveen uit. "De iPhone blijkt ook niet gerepareerd te kunnen worden. Henny hoeft dus geen genoegen te nemen met een refurbished toestel, aangezien ze recht heeft op een nieuwe iPhone."

'Dit is de procedure'

Henny is het er niet mee eens dat ze van Vodafone een tweedehands telefoon terugkrijgt. Ze dient een klacht in. Vodafone wijst de klacht na twee dagen af. Vodafone geeft aan niet te willen reageren in de uitzending en reageert dat "de procedure is dat de leverancier (Apple) een vervangende telefoon verstrekt". "Het gaat hier dus om een originele Appletelefoon met exact dezelfde specificaties als het oorspronkelijke toestel en waarop de resterende garantietermijn automatisch wordt overgezet."

Rechter: refurbished telefoon mag niet

Vodafone is blijkbaar niet op de hoogte dat consumenten recht hebben op een nieuw toestel als blijkt dat door non-conformiteit een smartphone onherstelbaar defect is binnen de garantietermijn. Non-conformiteit wil zeggen dat het toestel niet aan de verwachtingen voldeed zoals de koper die op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Er is eerder al een soortgelijke zaak geweest waarbij een consument een refurbished telefoon kreeg in plaats van een nieuwe telefoon. De rechter oordeelde toen dat er een nieuwe telefoon geleverd moet worden. Lees hier de uitspraak en hier meer over die zaak.

Wat kan je doen?

Als je een tweedehands toestel krijgt (waarvan je historie ook niet kent) moet je volgens advocaat Roggeveen kenbaar maken bij de winkel dat je zo'n toestel niet accepteert en dat je een nieuw toestel wil. "Ga in gesprek met de winkel. Als dit niet helpt kan je een officiële schriftelijke klacht indienen. Geef aan dat je binnen veertien dagen een reactie wil ontvangen. Als dat niet lukt kan je naar de rechter stappen."

Lees ook: 'Refurbished iPhone is vaak geen goede deal'

Vodafone geeft tweedehands telefoon mee bij onherstelbare iPhone

Update 15 april 2019

Na de uitzending heeft Henny een klacht ingediend bij de geschillencommissie. Henny heeft daar 50 euro voor betaald. De commissie heeft de klacht doorgestuurd naar Vodafone. Vodafone heeft inmiddels besloten om toch de wet na te leven en Henny een nieuwe telefoon te geven. Henny heeft inmiddels een nieuwe iPhone XR en 25 euro voor een nieuw hoesje van Vodafone gekregen. Ook heeft Vodafone 50 euro betaald voor de procedure bij de geschillencommissie. Op de vraag van Radar aan Vodafone waarom deze nu wél over de balk komt: "We hebben intern alles nog een keer bekeken, ook al blijven we inhoudelijk van mening verschillen, in dit individuele geval hebben we besloten een coulance te treffen".

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie