appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Parkeren via Yellowbrick duurder dan parkeerautomaat

Yellowbrick
zaterdag 8 december 2018 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Consumenten die in de periode juni 2017 - augustus 2018 in Den Bosch hebben geparkeerd met een parkeerapp, hebben mogelijk te veel parkeergeld betaald. Dat blijkt uit analyse van Radar na een melding van een consument. Die ontdekte dat Yellowbrick een hoger bedrag rekende dan de parkeerautomaat. Ook andere parkeerapps hebben mogelijk hogere tarieven gerekend, omdat alle parkeertarieven uit het Nationaal Parkeer Register worden gehaald dat mobiel parkeren verzorgt.

Parkeren via Yellowbrick duurder dan parkeerautomaat

Rein Ketelaars parkeert half juli op de Havensingel in Den Bosch, in zone 73075. In totaal parkeert hij tien uur en 38 minuten via de parkeerapp Yellowbrick. Daarmee betaal je per minuut (je betaalt dus de werkelijke parkeertijd) terwijl je bij de parkeerautomaat voor een heel uur betaalt.  Dat zou geld moeten schelen, maar de parkeertarieven in zo'n app kunnen hoger zijn dan de parkeerautomaat. Rein ziet dat hij 2,10 euro per uur moet betalen volgens de parkeerautomaat, maar de app rekent 2,60 euro per uur. In totaal betaalt Rein 5,32 euro te veel. 

Hoe werkt het?

In de parkeerapp geef je aan waar je staat naar aanleiding van een nummer op de parkeerautomaat. Je start op dat moment een 'parkeeractie'. Als je klaar bent met parkeren stop je de parkeeractie. Yellowbrick rekent een klein bedrag per parkeeractie. 

Vier maanden aan het lijntje gehouden

Als Rein de factuur krijgt van Yellowbrick neemt hij contact op met de klantenservice met het verzoek dit te herstellen. De klantenservice geeft aan navraag te doen. In de maanden erna blijft Rein vragen om updates en zegt het parkeerbedrijf nog steeds te wachten op een reactie van "de gemeente Den Bosch" of "de afdeling die hier over gaat". Als Radar contact opneemt met Yellowbrick blijkt de parkeerdienst ineens binnen 24 uur te weten hoe de vork in de steel zit en contact te hebben met de betrokken partijen. 

14 maanden lang te veel betaald

Een woordvoerder zegt dat Yellowbrick de tarieven uit het Nationaal Parkeer Register (NPR) haalt. Het NPR wordt met tariefinstellingen gevuld door de gemeentes, in dit geval de gemeente Den Bosch. Het parkeerbedrijf zegt er recent achtergekomen te zijn dat de Gemeente Den Bosch de tarieven sinds 15 augustus 2018 heeft gewijzigd in het NPR. "Daarmee is sinds die datum de tariefinstelling gelijkgetrokken met de automaat. Na uitzoeken door de gemeente bleek de verkeerde tariefinstelling vanaf 12 juni 2017 actief te zijn geweest." Consumenten hebben in ieder geval in twee zones in Den Bosch veertien maanden lang te veel parkeergeld betaald. Om welke zone het naast 73075 rondom de Havensingel het nog meer gaat, kan Yellowbrick niet zeggen.

Yellowbrick is verantwoordelijk

Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten zegt dat Yellowbrick moet zorgen voor de juiste prijs in de app. "Yellowbrick biedt haar diensten aan op basis van het tarief van de gemeente. Het is haar product en niet dat van de gemeente." Indien een klant te veel heeft betaald moet deze, volgens Janssens, aankloppen bij Yellowbrick die het te veel betaalde moet terugbetalen. Yellowbrick is van mening dat de gemeente Den Bosch verantwoordelijk is voor de juiste tarieven in het Nationaal Parkeer Register.

Oplossing?

Yellowbrick gaat Rein in ieder geval compenseren na vier maanden wachten. Daarnaast gaat het bedrijf op zoek naar iedereen die in de periode 12 juni 2017 en 15 augustus 2018 in de betreffende zones in Den Bosch heeft geparkeerd. "Yellowbrick zal er voor zorgen dat alle betrokken klanten worden geïnformeerd en gecompenseerd. De gemeente heeft aangegeven ook de andere aanbieders van mobiel parkeren te vragen hetzelfde te doen."

Heb jij in de periode 12 juni 2017 - 15 augustus 2018 in Den Bosch betaald geparkeerd? Informeer dan bij Yellowbrick of een andere parkeerapp of je het juiste bedrag hebt betaald. Het kan zomaar zijn dat je recht hebt op compensatie.

Parkeren via Yellowbrick duurder dan parkeerautomaat

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1