Buitenland
VPRO

Deze chef-kok organiseerde een Noord-Koreaanse wapendeal van 3.2 miljoen dollar

foto: Jonas Berlin / Piraya Filmfoto: Jonas Berlin / Piraya Film
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze chef-kok organiseerde een Noord-Koreaanse wapendeal van 3.2 miljoen dollar

Een steenrijke ex-crimineel, een gepensioneerde chef-kok en een delegatie van de Noord-Koreaanse overheid sluiten een wapendeal in ondergronds restaurant in een buitenwijk van Pyongyang. Een scène uit een James Bondsfilm? Nee, een waargebeurd verhaal uit documentaire The Mole.

In het tweeluik van de Deense documentairemaker Mads Brügger volgen we de Deense oud-chef-kok Ulrich Larsen die bij een undercoveroperatie in contact komt met een vertrouweling van het Noord-Koreaanse regime. Die al heel snel voorstelt om “zaken te doen”.

vpro bb 1512 korea

Wanneer blijkt dat er interesse is om te handelen in wapens, olie en harddrugs, besluit de filmmaker een tweede mol op pad te sturen onder het pseudoniem "Mister James". In werkelijkheid een welvarende Deen met een flink strafblad, maar perfect voor de rol van succesvol zakenman met een beperkt ethisch besef. Het lukt de twee Deense mollen om het vertrouwen van de Noord-Koreanen te winnen, en voor je het weet zitten ze in Pyongyang aan tafel om een heuse wapendeal van maar liefst 3.2 miljoen euro te ondertekenen. En dat is allemaal vastgelegd op camera.

Geld voor het regime

Het klinkt spectaculair, maar het verbaast Korea-deskundige Remco Breuker eigenlijk nauwelijks. "De Noord-Koreanen staan altijd te trappelen om in het buitenland dit soort handel te bedrijven. Door de uitgebreide VN-sancties tegen het land, is dit bijna de enige manier voor het regime om aan geld te komen" vertelt Breuker in VPRO-programma Bureau Buitenland.

"Er zijn talloze voorbeelden van dit soort praktijken, zoals werkkampen in Siberië of scheepswerven in Duitsland en Polen waar Noord-Koreanen tegen een hongerloontje zware arbeid verrichten." Uit onderzoek bleek zelfs dat ze in Noord-Korea sinterklaasbaarden en kerstmanpakken produceren die via een “Made in China” label zo in de Nederlandse schappen belanden.

Sancties

Toch is het volgens Breuker opvallend hoe makkelijk de twee mollen deze deal voor elkaar weten te krijgen. "Het verbaast me wel dat ze deze twee heren zo snel vertrouwen. Het laat zien dat ze zenuwachtig worden in Pyongyang. Ze willen echt geld verdienen, koste wat het kost. Dat is een teken dat de sancties succesvol zijn, die voelen ze in Noord-Korea dus stevig in de portemonnee."

Aflevering 1 van The Mole, is vanavond om 23:25 uur te zien bij VPRO op NPO2. Dinsdag 22 december volgt het tweede deel.

Ster advertentie
Ster advertentie