appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Brug in Genua die de ingestorte brug vervangt gaat open

EPA
maandag 3 augustus 2020 | NOS | Redactie

Op 14 augustus 2018 stort de Morandi-brug bij Genua in. Personenauto's en vrachtauto's storten in de diepte en 43 mensen komen om het leven. Onder de brug ligt een woonwijk. Bewoners moeten hun huis verlaten. Vandaag, bijna twee jaar later, wordt de nieuwe brug opengesteld.

"Het is niet alleen gelukt om de brug binnen termijn af te maken, maar ook binnen budget. En dat is een klein wonder, zeker in Italië. Daarom is de brug het symbool van een nieuwe aanpak geworden in Italië", zei schrijver Ilja Leonard Pfeijffer in Met het Oog op Morgen. Hij woont en werkt in de Italiaanse havenstad.

OOG Genua

Bureaucratisch hoogstandje

Het imposante viaduct is kosteloos ontworpen door architect Renzo Piano, maar het is niet alleen een architecturaal hoogstandje volgens Pfeijffer: "De brug is ongekend snel gebouwd, in twee jaar tijd. Het staat daarmee symbool voor een nieuwe aanpak in Italië."

Toen de brug anderhalve maand geleden al opnieuw de twee oevers verbond, woonde premier Conte de ceremonie bij: "Hij noemde in zijn toespraak het 'model Genua' als model voor de wederopstanding van Italië na de coronacrisis. Dit is dus vooral een bureaucratisch hoogstandje. Het is gelukt om de taaie Italiaanse bureaucratie te omzeilen bij de herbouw van deze brug en dát wordt gezien als model voor hoe het in de toekomst verder moet."

Diepe wonde

De brug is ook een soort traumaverwerking en dat is volgens Pfeijffer echt nodig: "Het is nog steeds een heel groot trauma. De nabestaanden gaan ook niet bij de opening zijn. De wonden zijn nog te vers en te diep." Wat natuurlijk ook niet helpt is het feit dat het gerechtelijk onderzoek nog steeds niet is afgerond en er nog geen mensen schuldig zijn bevonden en gestraft: "Ik wil me zelf niet uitspreken over de gerechtelijke kant, maar in de publieke opinie is het oordeel al geveld. Het ligt volgens de mensen aan de Autostrade per l'Italia, de commerciële maatschappij die de snelwegen in concessie heeft."

Best gemonitorde brug

Een van de belangrijkste oorzaken van de ramp is achterstallig onderhoud en dat willen de Italianen nu koste wat kost vermijden: "Dit wordt de best gemonitorde brug, want ze willen niet nog eens dezelfde fout maken. Ze hebben nu misschien wat overdreven met alle veiligheidssystemen, maar de vorige brug was niet goed onderhouden én niet goed gecontroleerd. Ze doen echt hun best om eruit te leren", aldus Pfeijffer.

Niet enkel deze brug wordt aangepakt: "De Italianen hebben met een scherp oog gekeken naar de andere bruggen en dat bleek ook wel nodig. Er zijn defecten en achterstallig onderhoud ontdekt bij heel wat bruggen en tunnels. Dat zorgt nu natuurlijk voor chaos op de weg omdat al die zaken eindelijk aangepakt worden."  

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1