appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

CDA-campagne 'werkt niet': 'Zijn hun eigen nederlaag aan het financieren'

ANP
maandag 1 maart 2021 | WNL | Thom Edinger

Na een weekend vol debatten, is de verkiezingscampagne in volle gang. En dus wordt er ook vrolijk op los 'geframed': je boodschap vanuit een bepaalde invalshoek belichten, zoals een slogan. In WNL Haagse Lobby zet communicatiestrateeg Mark Thiessen zijn twijfels bij de CDA-slogan 'Nu doorpakken'. "Dat wil helemaal niemand in Nederland."

CDA-slogan 'werkt niet'

Volgens Thiessen, die in het verleden actief was voor de VVD, moeten frames aansluiten bij de maatschappelijke zorgen en de doelgroep die je als partij probeert te bereiken. Dat lijkt het CDA niet echt te lukken. "We leven in een land waar de horeca dicht is, waar mensen bang zijn om ziek te worden. En dan komt er iemand naast je staan die zegt: nu moeten we doorpakken. Dat leeft helemaal niet in een land dat in een soort collectieve depressie zit."

Om de boodschap te laten beklijven, is herhaling van belang, zegt Thiessen. Dat je de spotjes van de christendemocraten overal kan vinden, is dus niet gek. "Maar als je zoveel geld uitgeeft aan spotjes die niet werken, ben je je eigen nederlaag aan het financieren."

'Sturen in de mist'

Ook Financieel Dagblad-journalist Jean Dohmen heeft moeite met het 'doorpakken'. Hij wijst op de metafoor die demissionair premier Mark Rutte gebruikte voor de bestrijding van de coronacrisis. "Het is sturen in de mist, we moeten met 50% van de kennis 100% van de besluiten nemen." Dohmen: "Dat lijkt me het moment dat je je voet in de buurt van de rem moet houden, dan zit je liever niet naast iemand die zegt: nu moeten we doorpakken!"

Aan aandacht voor de CDA-campagne in ieder geval geen gebrek. Eerder kwam lijsttrekker Wopke Hoekstra in opspraak toen hij voor een campagnefilmpje in een leeg Thialf schaatste met Sven Kramer. Dat leidde tot een hoop scheve gezichten op sociale media.

Blijf op de hoogte van de verkiezingen

Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws lees je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1