appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Winkelen op afspraak: 'Winkelpersoneel staat te trappelen om klanten te verwelkomen'

ANP
woensdag 24 februari 2021 | AVROTROS | Stax&Toine

Nog 7 dagen te gaan, dan mogen winkeliers hun deuren mondjesmaat weer openen. Toch is er nog veel onduidelijk hoe het er voor iedereen uit gaat komen te zien. Kristel Donker, van de winkeliersvereniging Beursplein en winkelmanager van een horlogewinkel in de Koopgoot in Rotterdam, vertelt in Stax&Toine hoe ze het aan gaat pakken. 

Winkelen op afspraak: 'winkelpersoneel staat te trappelen om klanten te verwelkomen'


Kristel kan niet wachten om weer een paar mensen per dag te kunnen verwelkomen. "We hebben dagdelen ingepland met de geldende regels om mensen binnen te laten. Klanten kunnen per mail, telefoon en sociale media aangeven wanneer ze langs zouden willen komen."

Vooral kleine en zelfstandige winkels snakken naar contact, verkoop en omzet legt Donker uit. "De grote ketens zijn nog flink aan het puzzelen hoe ze weer klanten kunnen verwelkomen. Alles via de regels doen is de eerste prioriteit. Maar daarnaast is het ook belangrijk hoe ondernemingen open kunnen op een veilige en leuke manier en dat dat toch rendabel blijft. Op dit moment zijn grote ketens bezig deze puzzel te leggen."
 

4 uur

Veel klanten vinden het lastig om te begrijpen hoe ze nu moeten winkelen, legt Donker uit. "Mensen weten vaak niet dat er 4 uur tussen het belletje en het daadwerkelijke bezoek moet zitten. Ook zien mensen ons in de winkel staan en verwachten ze dat ze naar binnen kunnen: dat doet ons als ondernemers veel zeer."
 
Ondernemers vinden het fijn dat je gewoon komt, ook al koop je niets, vertelt Kristel. "Wij vinden het fijn dat je er bent, alleen al voor de sfeer. Wanneer je komt wordt het een soort ‘personal shopping’ met een kopje koffie erbij."

 

Winkelen op afspraak: 'winkelpersoneel staat te trappelen om klanten te verwelkomen'

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1