appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo verhoog je de weerstand tijdens de lockdown

Pixabay
vrijdag 18 december 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Tijdens deze lockdown zijn de afstandsbediening en de koelkast binnen handbereik. Maar volgens minister De Jonge van Volksgezondheid, is onze weerstand tijdens de coronacrisis gebaat bij een gezonde leefstijl. Wat moet je daarvoor doen en laten? "Een half uurtje wandelen kan al een groot verschil maken", zei De Jonge. 

Een half uurtje wandelen helpt al om een betere weerstand te krijgen en dat is natuurlijk extra belangrijk in coronatijd. Maar als je overgewicht hebt, dan is gezond eten en meer bewegen, makkelijker gezegd dan gedaan.  

Deel 1: Bewegen met overgewicht

Bewegen is belangrijk en zorgt voor een betere weerstand, zeker als je veel overgewicht hebt. Voor deze laatste groep is er de zogenoemde gecombineerde leefstijlinterventie. Rob vertelt hoe hij na de eerste keer sporten een hartaanval kreeg.

Deel 2: Leefstijlinterventie

Bewegen helpt, maar het is ook verstandig niet te veel suiker en ongezond vet binnen te krijgen. Kortom: gezond te eten. En je kunt niet vroeg genoeg beginnen om dat te leren. Verslaggever Roy Heerkens ging voor de lockdown langs op deze 'gezonde' school.

Deel 3: Een gezond dieet

Ontbijten met havermout of een broodje? Wit of volkoren? Een wijntje voor het slapen? De meeste keuzes over voedsel nemen we onbewust. "Tien procent is bewust. Maar bijna al het andere gaat op de automatische piloot."

Deel 4: Keuzes maken

Voorkomen dat mensen overgewicht krijgen is belangrijk. Maar volgens deskundigen is het preventieakkoord daarvoor onvoldoende. Paul Blokhuis, verantwoordelijk staatssecretaris van volksgezondheid, welzijn en sport, reageert in deze laatste aflevering.

Deel 5: Het preventieakkoord

 

Verhalen van Spraakmakers

In Verhalen van Spraakmakers gaat een verslaggever op pad met een vraag uit de community van Spraakmakers. Luister iedere werkdag van 09:30 tot 11:30 uur naar dé radiotalkshow van NPO Radio 1, gepresenteerd door Ghislaine Plag.

Volg Spraakmakers op Facebook, Twitter en Instagram. Of word lid van de community om dagelijks op actuele stellingen te reageren.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1