appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Educatieve bordspellen als zoete broodjes over de toonbank

ANP
dinsdag 1 december 2020 | AVROTROS | Roeland Muller

Het gaat goed met de verkoop van bordspellen. Met name educatieve spellen en de bordspel-variant van escape rooms zijn erg populair.

Dat ziet ook Jan Maurits Duparc, spellenontwikkelaar van het Rotterdams spellenbedrijf Identity Games: "De verkoop van spellen is tijdens de eerste coronagolf bijna verdubbeld vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg in de maanden april tot en met juni 2020 met 85 procent ten opzichte van dezelfde maanden in 2019. En nu is het natuurlijk ook nog de 'spellentijd' van het jaar", vertelt hij in Stax&Toine.

Duparc over populariteit bordspellen

Escape rooms

Met name spellen met een educatief karakter deden het opvallend goed. De spellenmaker heeft daar een duidelijke verklaring voor: "Kinderen kregen thuis les. Dan waren kinderen vaak snel met de opdracht klaar en dan hadden ze nog een paar uur voor zich. Er zijn een paar leuke spellen die ook nog een educatief zijn die veelvuldig worden verkocht."

Ook de bordspelvariant van de zogeheten escape rooms zijn erg populair. "Dan voldoe je eigenlijk aan een dubbele vraag. De vraag naar bordspellen neemt toe. En daarnaast zoeken liefhebbers van echte escape rooms iets wat erop lijkt als ze er niet meer fysiek naartoe kunnen."

Echte ervaring

Volgens Duparc is het een duidelijke trend dat spellen ook een echte ervaring moeten opleveren: "Een spel moet echt een beleving zijn. Mensen moeten elkaar aankijken en denken 'wat hebben we nou weer meegemaakt'. We hebben ook een spel dat helemaal ingaat op de horrortrend. Als je daarmee klaar bent, heb je echt het gevoel dat je hebt meegespeeld in een speelfilm."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1