appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Gouden tijden voor pakketbezorgers door topdrukte? 'We worden afgeknepen'

ANP
vrijdag 27 november 2020 | AVROTROS | Redactie

We shoppen met z'n allen massaal online door de coronacrisis, helemaal in deze maand met Black Friday en de feestdagen. Al die aankopen moeten ook worden bezorgd, wat topdrukte betekent voor pakketbezorgers. Maar niet iedereen profiteert daarvan: "We worden afgeknepen", zegt voorzitter Ruud Wassenaar van vakbond BVPD van onderaannemers in de pakketbezorging bij Radio EenVandaag.

PostNL, die 65 procent van de Nederlandse pakketmarkt in handen heeft, verwacht de komende feestdagen 60 tot 70 procent meer te bezorgen dan begin dit jaar. Op normale dagen worden er zo'n 900 duizend pakketten bezorgd, rond de feestdagen zijn dat er naar verwachting anderhalf miljoen.

Afgeknepen

Meer pakketten bezorgen is meer omzet voor de pakketbezorgers, zou je denken. Toch is dat niet zo volgens onderaannemers van PostNL. Voorzitter Ruud Wassenaar van vakbond BVPD van onderaannemers in de pakketbezorging zegt daarover zelfs bij Radio EenVandaag: "We worden afgeknepen."

Hij begrijpt niets van de vergoedingen die nu worden betaald: "PostNL rekent vanwege de toename in de pakketbezorging voor iedere verzending 25 cent extra omdat zij meer mensen en bussen moeten inzetten. Tegelijkertijd verlagen ze bij ons de tarieven met zo'n 20 tot 30 cent per stop, omdat we meer omzet draaien. Dit is niet uit te leggen."

Extra inzet PostNL vanwege de drukte

Extra personeel in sorteercentra, waar nu ook op zondag wordt gewerkt.
Meer bezorgbussen op de weg en meer bezorgroutes.
Gesprekken met grote webwinkels als Bol.com om drukte te spreiden.
Uitbreiding aantal servicepunten naar 3750.
Pakketautomaten bij drukke servicepunten. 

Financieel niet meer haalbaar

Pakketbezorgers worden betaald via een zogenoemd 'stoptarief': 1,20 tot 1,80 euro per stop, met een toeslag van 16 cent per pakket. Volgens Wassenaar is dat tarief te laag: "Het bezorgen van een pakket kost gewoon geld. Meer pakketten levert wel voordeel in rijtijd op, maar meer pakketten betekent ook een volle bus. Dan moet er dus een extra bus en een extra chauffeur worden ingezet en dat kost geld. De omzet stijgt wel, maar de kosten ook en daar wordt door PostNL geen rekening mee gehouden."

Wassenaar is zelf ook onderaannemer en heeft verschillende bezorgers voor zich rijden. "We zetten extra bussen en mensen in om alles op tijd te bezorgen. Chauffeurs rijden 6 dagen per week. Dat betekent extra druk voor de bezorgers en veel meer kosten voor ons, waardoor de pakketbezorging straks financieel niet meer haalbaar is."

Geen verzekering en pensioen

Wassenaar: "Collega's staan aan de rand van een faillissement. Ze kunnen de salarissen van hun bezorgers niet meer betalen en voor een pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering is geen geld. Ik ken geen onderaannemer die zo'n verzekering heeft."

Staken om actie te voeren voor betere tarieven is geen optie: "Dat wordt gezien als contractbreuk. Je hebt nu eens per jaar een tariefgesprek met een voorstel van PostNL. Je kunt praten en onderhandelen wat je wil, maar na drie gesprekken moet je beslissen en is het 'take it or leave it'. De meeste onderaannemers zitten met mensen in loondienst, bussen in de lease. Dan is stoppen bijna onmogelijk en wordt er maar getekend. Dit soort praktijken verwacht je toch niet van de Koninklijke PostNL?"

Redelijke tarieven

PostNL vindt dat de tarieven redelijk zijn. "Je kunt er je bus en personeel van betalen en je houdt er een goede boterham aan over", zegt een woordvoerder. Zij vinden dat vakbond BVPD te eenzijdig naar de tarieven kijkt. "Door de toename van het online winkelen worden er meer pakketten bezorgd en dus draai je meer omzet. Juist in deze drukke periode."

PostNL herkent zich dan ook niet in de klachten van Wassenaar. "Ons beeld over de tevredenheid onder ondernemers is toch heel anders", schrijft een woordvoerder in een schriftelijke reactie. "Uit onderzoek van ons blijkt dat de tevredenheid onder de ondernemers in de pakketbezorging stijgt."

Politiek moet ingrijpen

Wassenaar vindt dat de politiek moet ingrijpen. "Er moet een wettelijk verplicht fatsoenlijk uurtarief komen, net als bij andere vervoerders. Als we zo doorgaan is het een 'race to the bottom'. De politiek moet daar het voortouw in nemen. Daarom hebben we de verschillende politieke partijen aangeschreven."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 16 en 17 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1