appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe gaat het vervoer van coronavaccins er straks uitzien?

ANP
maandag 16 november 2020 | NOS | NTR | Redactie

De afgelopen week presenteerden twee farmaceutische bedrijven veelbelovende resultaten van hun coronavaccins. Maar beide vaccins moeten diepgevroren worden bewaard. Daarom is een speciale taskforce onder leiding van Schiphol, Air Cargo Nederland en KLM Cargo al een maand bezig om zich voor te bereiden op de komst van de vaccins.

"We gaan ons vooral richten op het vervoer naar andere werelddelen waar zelf niet veel geproduceerd wordt," legt de directeur van branchevereniging Air Cargo Nederland, Maarten van As uit in Nieuws en Co.

"We verwachten dat in Europa vooral geproduceerd wordt, dus wij helpen met het vervoer naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Afrika, waar dat weinig gebeurt."

Het gaat dan vooral om de vervoer over de weg naar vliegvelden. "In ons geval Schiphol. Daar moet het vaccin zo snel mogelijk gereed zijn om het vliegtuig in te gaan. Je wil dat het hele proces zo goed mogelijk gaat: zoals de douanecontrole. Het moet zo snel mogelijk naar de eindgebruiker."

Koude vaccins

Op dit moment zijn er twee coronavaccins die al hoopvolle resultaten presenteerden. Moderna en Pfizer. Voor beide vaccins werd een effectiviteit van 90 procent of hoger bekendgemaakt. 

Maar de vaccins moeten onder zeer koude temperaturen vervoerd blijven. Zo kan het vaccin van Pfzier niet boven de –80 graden Celsius. Ook voor Moderna is koeling van belang.

"Dat betekent voor ons veel droogijs, stikstofstaafjes en dus veel volume. Dat kost meer en is lastiger in vliegtuigen," vertelt Van As. "Dat komt omdat vanwege veiligheidsregels in vliegtuigen minder vervoerd mag worden. Dus het vervoeren wordt waarschijnlijk duurder."

Ook vliegen er minder passagiersvliegtuigen, en zijn er dus minder vluchten om vaccins mee te vervoeren. "Normaal gesproken wordt daar de helft van de luchtvracht in vervoerd." En op Schiphol is ook meer koelcapaciteit nodig. 

Hoewel er dus nog veel moet gebeuren voor het vervoer er helemaal klaar voor is, is Van As hoopvol. "In Nederland zijn we heel goed in het vervoer van farma. Onze hele keten is goed op elkaar ingespeeld. En er is behoorlijk wat koelruimte al beschikbaar. Mocht in begin december het vaccin al klaar zijn, dan denk ik dat ook wij er klaar voor zijn."

Liever luisteren?

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1