appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Arnhem opent eigen meldpunt toeslagenaffaire Belastingdienst

ANP
woensdag 28 oktober 2020 | NOS | Redactie

Een nieuw hoofdstuk in de toeslagenaffaire rondom kinderopvang van de Belastingdienst: de gemeente Arnhem start haar eigen meldpunt. "De Belastingdienst mag niet met ons delen om welke gezinnen het gaat," vertelt wethouder Martien Louwers van de gemeente in het NOS Radio 1 Journaal. "Dus we willen ze zelf oproepen om zich te melden."

Volgens schattingen zijn er zo’n 340 gezinnen in Arnhem gedupeerden van de toeslagenaffaire. "We wisten natuurlijk wel dat de affaire speelde, maar dat het er zoveel in Arnhem waren, wisten we pas in de zomer," legt de wethouder uit. "Sindsdien zijn we bezig om te kijken naar oplossingen, en manieren om ze te vinden."

Zelf op zoek gaan naar deze gezinnen bleek namelijk een stuk lastiger dan verwacht. "We keken bijvoorbeeld naar mensen bij wie een schuldregeling afgewezen was. Dat gebeurt als iemand als fraudeur is aangemerkt door de Belastingdienst. Maar daar kwamen maar zes personen uit met wie we contact op kunnen nemen."

Daarom vraagt de gemeente het nu aan inwoners zelf. Via de mail of telefoon kunnen zij zichzelf bij een speciaal meldpunt melden. "Daar staat een team klaar om ze bijvoorbeeld te ondersteunen met inkomen en werk, of met zorg. We willen ze verder helpen."

De Belastingdienst neemt zelf ook contact op met gedupeerden en brengt in het geval van Arnhemmers ze ook op de hoogte van het meldpunt, maar dat gaat de wethouder te langzaam. "Het kan tot wel een jaar duren voordat iemand gebeld wordt. Wij willen de mogelijkheid bieden om ze eerder te helpen."

Volgens de wethouder zijn ook andere gemeenten bereid om gezinnen te helpen die in de problemen zijn geraakt door deze zaak. "Ik snap dat voor veel van deze mensen het vertrouwen in de overheid is geschaad, maar ik verzeker u: gemeenten willen echt naast u staan."

Liever luisteren?

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1