appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Langs de Lijn
STER Advertentie

Corona heeft ons boodschappenlijstje behoorlijk beïnvloed

ANP
dinsdag 7 juli 2020 | AVROTROS | Stax&Toine

De supermarkten hebben de afgelopen weken enorm in de belangstelling gestaan: de hygiëne, het hamsteren, de looproutes, de ouderenuurtjes. Niet alleen de manier waarop we boodschappen zijn gaan doen is veranderd: de inhoud van het mandje is ook behoorlijk veranderd. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksinstituut GFK.

GFK peilde het koopgedrag van 10.000 huishoudens. De eerste 20 weken van 2020 worden gewogen vergeleken met 2019. Daar komen grote verschillen uit.

Nadenken over inkomen

Eric Harmsen van het GFK ziet dat er, na een korte periode van hamsteren, de maatregelen van de lockdown het doel niet miste. "Er volgde minder tripjes naar de winkel." Toch volgde er een aanzienlijke omzetsgroei bij de supermarkten.

"Dit is vooral te verklaren door jonge huishoudens die opeens heel anders, gerichter en uiteindelijk meer inkochten. Het on the road, op werk of buiten de deur eten verdween min of meer helemaal. Jonge huishouden moesten opeens nadenken over hun inkopen."

Online groei

Het komt er dus op neer dat al die mensen die normaal gesproken veelvuldig buiten de deur (out of home) aten, opeens iets anders bedenken. Nou begonnen veel koffietentjes, lunchrooms en eetcafeetjes wel al snel met afhalen en bezorgen. Toch is dat geen vervanging gebleken. Harmsen: "1 op de 3 out of home klanten is verloren ondanks pick up and delivery oplossingen."

De winkelomzetten zijn gestegen, maar dat is nog niet vergeleken met de online groei: tijd lang waren alle slots voor online levering bezet. Huishoudens die aan het begin van de lockdown wilden overschakeen op de online supermarkt, zullen zich herinneren dat er een enorme wachtrij was. Bij veel bezorgservices waren de tijdsslot wekenlang volgeboekt. GFK ziet dat terug in de cijfers "De bezorgmarkt enorm gestegen, met 27 procent in waarde." Er wordt vaker besteld en bezorgd en het besteed bedrag is gestegen.

Vaker koken

De Nederlander is noodgedwongen vaker achter het fornuis gaan staan. Dat heeft en enorme boost gegeven aan de verkoop van verspakketten in de supermarkt of online en thuisbezorgde maaltijdboxen. Bij verspakketten moet men denken aan een doos met ingrediënten, voornamelijk groente, waarmee een bepaalde maaltijd kan worden bereid. Het GFK komt tot de berekening dat 1 op de 3 huishouden nu wel eens verspakketten koopt. Dat is ruim meer dan in 2019. De huishoudens kopen de pakketten ook vaker dan voorheen en ze geven er meer geld aan uit. Ook hierbij gaat het vaak om jonge gezinnen en om tweeverdieners. Opvallend: bij hoogopgeleide gepensioneerde zijn de pakketten voor soep in trek.

De supermarkt, de thuisbezorgservices en de maaltijdboxbedrijfjes draaien dus overuren. De populariteit van de samengestelde groentepakketten wijst er op dat er weer veel wordt gekookt. Ook maaltijdboxen zoals De Krat, MarleySpoon en HelloFresh hebben gemerkt dat er een nieuwe doelgroep achter de potten en pannen is gekropen.

Bewuster eten? 

Kun je nou zeggen dat, gemiddeld genomen, we ook wat gezonder en bewuster zijn gaan eten? Eric Harmsen van GFK zegt: "Overall kun je zien dat de verkoop van vlees onder druk staat en dat de verkoop van groente stijgt. In ons onderzoek geeft 29% aan dat men probeert thuis gezonder te eten, ook ingegeven door de wens om een sterkere weerstand te hebben."

Ook hier zit de grootste verschuiving bij een jonge generatie die een levensstijlverandering heeft moeten maken. "Van de huishoudens die boodschappen laten bezorgen is relatief jong, zon 60 procent is onder veertig. Niet meer buiten de deur, zelf koken en meer inplannen. Van buitenshuis naar binnenshuis."

BestemmingNL in Stax&Toine

Beperkte bewegingsruimte deze zomer, maar zeeën van tijd. Tijd om na te denken over welke kant we op willen. Hoe organiseer je sociaal contact binnen de beperkingen? Hoe zorg je voor ontspanning? Hoe wil je wonen? Waar wil je ècht je geld aan uitgeven? En hoe blijf je gezond? Stax&Toine is deze zomer op zoek naar: BestemmingNL.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1