appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Perstribune
STER Advertentie

Verplicht betalen voor je reservering: horeca in coronatijd krijgt vorm

ANP
maandag 25 mei 2020 | NOS | NTR | Redactie

Niet langer spontaan de kroeg in, maar verplicht een plek reserveren en daar soms ook voor betalen: met de horeca-opening op 1 juni in aantocht moeten niet alleen ondernemers zich opmaken voor de nieuwe werkelijkheid, ook consumenten zullen daar het nodige van merken. Nieuws en Co trok naar Oldenzaal om te zien hoe het daar werkt straks.

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"De verplichting tot reserveren zal klanten soms geld gaan kosten", verwacht Dirk Beljaarts, directeur van Koninklijke Horeca Nederland. "Het enige positieve daaraan is dat de gast dan doorkrijgt dat het gebruik van dit soort platforms geld kost. Dit maakt het inzichtelijk."

Voor de coronacrisis kostte reserveren via een platform ook al geld, zegt hij. "Alleen werden die kosten betaald door de ondernemer en niet door de klant."

Een andere uitgaanservaring

Niet alleen het verzekeren van een plekje, maar ook hoelang je ergens mag zitten wordt volgens Beljaarts steeds vaker onderdeel van de uitgaanservaring. Cafés en restaurants zullen daar, met de beperkingen voor het maximumaantal klanten, beter op gaan letten, is de verwachting. "De hele dag een kop koffie drinken en daarbij drie tafels bezetten, is natuurlijk zonde."

Ook voor horeca-ondernemers zelf verandert er iets. Zo moeten veel uitbaters die nog nooit met reserveringen hebben gewerkt, zoals cafébazen, nu de overstap maken. Dat kan met een bestaand platform zijn, zoals boekingssite TheFork en via de telefoon of met een boek en potlood. Maar gemak dient de mens en dat lijken appbouwers te beseffen.

Marcel Roorda van het bedrijf Doop uit Enschede maakte zo'n nieuwe platform; terrasjeboeken.nl. Volgens hem zijn al zo'n honderd zaken aangesloten. De insteek: crowd control. Oftewel: de weg naar het terras veilig en gecontroleerd maken. Zijn concept is gratis voor ondernemers, de consument betaalt per reservering een euro. "En daarvan vloeit 50 cent naar de ondernemer", zegt Roorda.

Bij het boeken van een tafel moet je aangeven of je als huishouden komt of met vrienden en in welk tijdslot. En hoewel het reserveren van een plek op het terras niet verplicht is, voorkomt het zoeken naar een terrasje en onnodige verplaatsing van groepen mensen, denkt de ontwikkelaar. "Het idee is te voorkomen dat het, nu we wat losser mogen, misgaat en de versoepeling wordt teruggedraaid."

Marc-Robin Visscher bekeek hoe ze dat in Oldenzaal gaan doen

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1