appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Bureau Buitenland
STER Advertentie

'SUV's vaker betrokken bij dodelijke ongelukken'

EenVandaag
woensdag 12 februari 2020 | AVROTROS | Radio EenVandaag Twitter

Ze zijn ruim, kunnen tegen een stootje en zien er stoer uit: SUV's zijn de laatste jaren erg populair geworden. Toch is er ook een groot nadeel: de wagens zouden vaker betrokken zijn bij dodelijke ongelukken dan gewone personenauto's. "Voor de inzittenden zijn ze veiliger, maar ze zijn vooral veel onveiliger voor andere weggebruikers", zegt Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid in Radio EenVandaag

Volgens de European Transport Security Council zijn de betreffende auto's dus vaker betrokken bij dodelijke ongelukken. Ze adviseert daarom om SUV's zoveel mogelijk uit de stad te weren. Op basis van dat advies willen GroenLinks en de PvdA dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onderzoekt hoe vaak SUV's in Nederland betrokken zijn bij dodelijke ongelukken.

'Meer SUV's betekent meer verkeersdoden'

Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee snapt wel waarom. "SUV's zijn groot en vooral zwaar. Ze hebben een hoge bumper, waardoor voetgangers ook hoger geraakt worden. De normale personenauto kan een val ook beter breken dan een SUV. Dus ik verwacht ook in Nederland dat SUV's per kilometer meer dodelijke slachtoffers veroorzaken dan gewone personenauto's"

In Europa is nauwelijks onderzoek gedaan naar de veiligheid van SUV's. In Amerika wel. Het ministerie van Transport concludeerde daar dat SUV's voor voetgangers twee tot drie keer dodelijker zijn dan aanrijdingen met gewone auto's. Van Wee is niet verbaasd door die conclusie. "Het is heel simpel. Meer SUV's op de weg betekent meer verkeersdoden."

GroenLinks en PvdA willen onderzoek

Suzanne Kröger van GroenLinks wil daarom dat de minister zo snel mogelijk onderzoek doet naar de veiligheid van SUV's in Nederland. "In de Verenigde Staten en ook in Duitsland staat de veiligheid van SUV's al langer op de radar. Hier nog niet. Daar moet verandering in komen", zegt zij tegen EenVandaag. Ook de PvdA wil zo'n onderzoek.

'SUV's moeten geweerd worden uit de binnenstad'

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1