appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Langs de Lijn
STER Advertentie

Advies Remkes: luchtvaart mag alleen groeien als uitstoot stikstof daalt

ANP
woensdag 15 januari 2020 | NOS | Redactie

De luchtvaart in Nederland mag alleen groeien als de sector de uitstoot van stikstof weet te beperken. Dat zegt de stikstofcommissie-Remkes in een advies aan het kabinet over de luchtvaart.

Remkes vindt het niet meer dan eerlijk dat de luchtvaart, net als andere sectoren, een evenwichtige bijdrage levert aan vermindering van de uitstoot. Als dat niet gebeurt, mag Schiphol niet meer groeien. En ook Lelystad Airport mag alleen open voor vakantievluchten als de uitstoot van stikstof daalt.

Kan Lelystad Airport open na stikstofadvies?

De commissie-Remkes stelt dat het aandeel van de luchtvaart in de totale stikstofuitstoot beperkt is, maar wel groter dan eerder gedacht. Tot nu toe werd alleen gekeken naar vliegbewegingen van en naar Nederlandse luchthavens, tot een hoogte van 3000 voet (914 meter).

Maar Remkes vindt dat er gekeken moet worden naar alle stikstof die door de luchtvaart in Nederland neerdaalt. Die is ook afkomstig van vluchten boven de grens van 3000 voet.

Elektrisch taxiën en glijvluchten

De commissie ziet overigens wel mogelijkheden om de uitstoot door de luchtvaart te verminderen, bijvoorbeeld door elektrisch taxiën of het stimuleren van glijvluchten om het brandstofverbruik en de geluidsproductie te verminderen.

De commissie-Remkes biedt het advies over de luchtvaart morgen aan, maar de inhoud lekte vanavond al uit. Remkes adviseerde in september al dat de maximumsnelheid zo snel mogelijk omlaag moet. In mei wordt het eindadvies verwacht. Daarin worden ook aanbevelingen voor de industrie en de scheepvaart opgenomen.

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil nog niet reageren op het advies. Net als de coalitiepartijen in de Tweede Kamer wil ze wachten op de officiële presentatie van Remkes.

'Minister moet koers verleggen'

Oppositiepartijen GroenLinks, SP en Partij voor de Dieren zijn blij met het rapport. Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks noemt het een "stevig advies." Volgens haar moet de minister nu echt haar koers verleggen. "Het is evident duidelijk dat je geen nieuw vakantievliegveld moet openen. En voor Schiphol is groei geen optie."


Ook volgens Cem Lacin van de SP is de uitkomst dat groei van Schiphol en de opening van Lelystad nu onmogelijk zijn. Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren concludeert tevreden: "De wal keert het schip."

'Uitzonderingspositie'

Volgens Natuur en Milieufederatie Noord-Holland komt er terecht een eind aan de "uitzonderingspositie" van de luchtvaartsector. Directeur Sijas Akkerman noemt de bijdrage van de luchtvaart aan de neerslag in natuurgebieden vergelijkbaar met de bijdragen van de bouw, industrie en energiesector. "Groei van de luchtvaart is met dit advies sowieso uitgesloten", aldus Akkerman. "Alle extra nieuwe stikstofneerslag is door de rechter immers verboden."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1