appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Autoloze zondag? 'Goederenvervoer zal toch moeten doorgaan'

ANP
dinsdag 5 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Het kabinet overweegt serieus om een maandelijkse autoloze zondag in te voeren om de stikstofcrisis te bedwingen. Thomas Reitsma van ondernemersvereniging Evofenedex: "Ik twijfel aan het beoogd effect. Goederenvervoer zal toch moeten plaatsvinden en is dat niet op zondag, dan sluiten die vrachtwagens maandag aan in de file." 

De ondernemersvereniging voor handel en logistiek snapt het voorstel vanuit milieuoverwegingen, maar de vrachtwagen die op zondag lekker doorrijdt zonder files, zorgt maandag voor een hogere uitstoot als deze in de spits vaststaat. Reitsma: "We hebben als maatschappij voor een 24-uurseconomie gekozen, dus de bevoorrading gaat door. En op zondag wil men ook graag naar de winkel of de horeca en die moet ook zijn spulletjes hebben."  

Volgens Haagse bronnen laat het kabinet uitrekenen of de maatregel zoden aan de dijk zet. Nederland kende voor het laatst in de jaren zeventig een autoloze zondag, toen vanwege het olietekort. Overigens is dit een van de vele mogelijke maatregelen om de stikstofuitstoot te beperken. Net zoals bijvoorbeeld het verlagen van de maximumsnelheid van 130 naar 100 km per uur.

Wereld is veranderd

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen krijgt een nostalgisch gevoel bij het idee van een autoloze zondag, maar ons levensritme en economische setting zijn dusdanig veranderd dat hij denkt dat er veel verzet tegen zal ontstaan. "Het is een interessant experiment," aldus Tertoolen, "maar de wereld is wel veranderd ten opzichte van de jaren 70."  

Nieuw poldermodel

De verkeerspsycholoog denkt dat het kabinet veel maatregelen noemt, zodat we uiteindelijk voor de minst erge kunnen kiezen. Hij noemt dit het 'nieuwe poldermodel'. "Stel het zo erg mogelijk voor, dan valt het uiteindelijk wel mee." 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1