appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Directeur KRO-NCRV: Slob kiest voor elite-omroep gebaseerd op drijfzand

Groepsfoto tijdens de seizoenspresentatie van de NPO 2019-2020 (ANP)
dinsdag 10 september 2019 | KRO-NCRV | Tom Veldhuijzen en Libben Reeskamp

"De plannen van minister Slob voor de publieke omroep zijn gebaseerd op drijfzand, en leidt alleen maar tot een smalle omroep voor de elite." Dat stelt de directievoorzitter van de KRO-NCRV Peter Kuipers in het 1 op 1.

Directeur KRO-NCRV: Slob kiest voor elite-omroep gebaseerd op drijfzand

Dinsdag protesteren omroepmedewerkers in Den Haag tegen de plannen van minister Arie Slob (OCW). De ChristenUnie-bewindsman wil dat de publieke omroep reclamevrij wordt vòòr 20.00 uur. Daarnaast wil Slob de zich van oudsher op jongeren gerichte tv-zender NPO 3 transformeren tot een zender met regionaal nieuws. "Maar daar hangt een prijskaartje aan vast van 170 miljoen en dat wil Slob niet betalen", stelt Kuipers.

'Publieke Omroep moet verbinding houden met jongeren'

Geen goed woord heeft de omroepdirecteur dan ook over voor de herprofilering van de minst populaire publieke tv-zender. "NPO3 als regiozender gaat niet werken. De Publieke Omroep moet verbinding blijven houden met de jongerendoelgroep. Dat is ook een van de taken van de Publieke Omroep. En er zijn nog steeds grote groepen jongeren die lineair tv kijken."

Net zo min snapt Kuipers wat nou het oogmerk van minister Slob is om per se te willen kiezen voor een van reclame gevrijwaarde publieke omroep in de vroege avond. "Wat bereik je ermee dat je de publieke omroep deels reclamevrij gaat maken?", vraagt Kuipers zich af. "Dat geld verdwijnt straks in de zakken van de Google’s van deze wereld en John de Mol. Wat schiet je ermee op? Bovendien blijkt uit onderzoek dat de kijker zich helemaal niet stoort aan reclame op de publieke zenders."

Gebaseerd op drijfzand

De baas van fusie-omroep KRO-NCRV vindt dat de plannen van Slob "zijn gebaseerd op drijfzand". Kuipers laat hierover geen misverstand bestaan: "Het gaat altijd over efficiency, over waar je geld kunt weghalen. Als je zijn plan uitvoert krijg je een kaalslag. Ik hoop dat het publiek doorheeft hoe ernstig dit is." Om eraan toe te voegen: "Zeker als je kijkt naar de hoge waardering van een 8,7 voor de publieke omroep en dat 95 procent van de Nederlander wordt bereikt."

'Zenderbazen met te veel macht'

"De zenderbazen van de NPO trekken te veel macht naar zich toe", zegt Kuipers over het overkoepelende en coördinerende orgaan van de publieke omroepen. Deze netmanagers bepalen grotendeels welke programma’s en presentatoren er op de zender komen. "Zo heb ik voor het programma Minister van Gehandicaptenzaken ik heel veel druk moeten zetten bij de NPO."

Daardoor kunnen omroepen veel minder goed hun identiteit laten zien, vervolgt Kuipers. "Omroepverenigingen krijgen steeds minder kans om zich te verbinden met de samenleving. En dat terwijl er wel door Den Haag de nadruk op wordt gelegd dat dit de taak is van omroepverenigingen."

'Rutte's opmerking onder elk niveau'

Kom ook niet aan bij Kuipers met de scepsis over de 'staatsomroep' die de hand op houdt bij politiek Den Haag voor het helpen financieren van het Eurovisie Songfestival. De NPO hoopt van de overheid voor dit mega-evenement een bedrag tussen de 15 en 20 miljoen euro los te krijgen. De sneer van premier Rutte richting Hilversum 'dat ze daar eerst maar eens naar de salarissen moeten kijken' stak Kuipers gelijk. "Die opmerking vind ik beneden elk niveau. Laten we trots zijn dat we zoiets mogen organiseren en Nederland op de kaart kunnen zetten."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1