appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

112 onbereikbaar: 'Een goede storing is nooit weg'

ANP
dinsdag 25 juni 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Een dag na de grote 112-storing maken we in Spraakmakers de balans op. Is deze storing een onvermijdelijke consequentie van onze digitale maatschappij en hoe moeten we hier in de toekomst mee omgaan? Emeritus hoogleraar Ben Ale: "Een goede storing is nooit weg, anders raken we eraan gewend."

Stand.nl: De grote 112-storing is een onvermijdelijk consequentie van onze digitale maatschappij

Telefoon met draad

Volgens de emeritus hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding zit er in ieder geval een klein pluspuntje aan de storing: we staan weer even op scherp. "We raken eraan gewend dat het allemaal werkt. Maar het is en blijft techniek", zegt Ale. "Vroeg of laat gaat er iets fout. Dat is met alle techniek." 

Vroeg of laat gaat er iets fout. Dat is met alle techniek

Emeritus hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding - Ben Ale

"De digitalisering gaat zo snel dat we geen geld, tijd of inspanning besteden aan het uitvoeren van uitvoering van essentiële onderdelen", aldus Ale. Volgens hem is het alternatief de ouderwetse methode achter de hand houden, zoals een kassa die het nog doet zonder internet, en een telefoon met draad. 

Sociale Media

Politieagent Koen Simmers denkt dat er ook een oplossing ligt in de nieuwe technologie. "Misschien moeten we kijken hoe sociale media een rol spelen in het melden van incidenten", aldus de agent. Gisteren werd via een Twitterbericht een ambulance gestuurd. "De telefoon werkte gisteren niet, maar internet wel." 

Simmers was gisteren zelf vrij, maar zijn collega’s maakten overuren. "De vroege dienst moest hard werken. Die hebben van zeven uur ‘s ochtends tot tien uur ‘s avonds gewerkt." Ze mochten niet naar huis en gingen de straat op om zichtbaar te zijn. 

Wij hebben zelf ook een verantwoordelijk.

Cybersecurity expert Ronald Prins

Back-up

"Zorgen voor een back-up is altijd een goed idee", vindt cybersecurity-expert Ronald Prins. In zijn telefoon zitten dan ook twee simkaarten van twee providers in geval van een storing. Toch moeten we niet alleen kritisch zijn op de KPN. "Wij hebben zelf ook een verantwoordelijk." Dat geldt ook voor de politie aldus de cybersecurity-expert. "Zij moeten zorgen voor een ander kanaal om bereikbaar op te zijn."

Als het om onze veiligheid gaat mag het wel een stapje meer.

Ronald Prins

Prins ziet ook een te positieve houding rondom de nieuwe technologie. "We kijken te weinig naar wat we er extra omheen moeten bouwen als het uitvalt." Volgens de cybersecurity-expert is de regelgeving niet optimaal. "Als het om onze veiligheid gaat mag het wel een stapje meer."

Overheid

Daarnaast moet de overheid beter luisteren naar de adviezen van de cybersecurity-raad, vindt Prins. Veel telecombedrijven zijn particulieren bedrijven die geld willen verdienen. "Maar als je als bedrijf iets vitaals levert zoals telefonie of een pinsysteem, dan moet je nou eenmaal zorgen voor een aantal maatregelen."

"Het lijkt erop dat iedereen weet dat het mis kan gaan", aldus Kees Verhoeven van D66. Het Kamerlid ziet dat er niet gehandeld wordt. Hij wil dat er meer getest wordt op de kwetsbaarheden in het systeem. Vandaag is er een Tweede Kamerdebat met minister Grapperhaus. 

Stand.nl: De grote 112-storing is een onvermijdelijk consequentie van onze digitale maatschappij

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1