Achtergrond

Oproep pluimveehouders aan media: 'Help ons in het publieke debat'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Oproep pluimveehouders aan media: 'Help ons in het publieke debat'

[KRO-NCRV] Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, vindt dat journalisten meer aandacht moeten hebben voor het leed van pluimveehouders in navolging van de fipronilaffaire. "Help ons in het publieke debat", zegt De Haan vanmorgen in het Mediaforum op NPO Radio 1.

65 tot 75 miljoen schade

De voorzitter reageert in het Mediaforum op uitspraken die zij deed in een interview metVillamedia. Daarin geeft De Haan de pers een aantal lessen mee. "Niet bedoeld als verwijten, maar als opbouwende feedback", legt ze uit. "Media hebben mij veel ruimte gegeven om het vertellen wat er aan de hand is, waardoor het consumentenvertrouwen terug is. Maar nu zou ik graag zien dat er meer aandacht is voor het leed van de boeren." De sector heeft immers door de gehele affaire 65 tot 75 miljoen euro schade geleden.

Pil van Drion

Volgens Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, heeft De Haan gelijk. "Als je terugkijkt op het begin van de berichtgeving leek het erop dat je met het eten van 1 ei de pil van Drion tot je nam'', zegt hij in het Mediaforum. "Maar uiteindelijk kwam naar buiten dat je 1700 eieren per dag zou moeten eten, je hele leven lang, wilde je er schade aan ondervinden." Dat had veel eerder boven water moeten komen, meent Slagter. "Men is te veel meegegaan in wat de NVWA zei en heeft op voorhand zelf te weinig onderzoek gedaan."

Voedselveiligheid voorop

Daar is documentairemaker Annette van Trigt, eveneens te gast in het Mediaforum, het niet mee eens. "Het gaat over voedselveiligheid. Als de NVWA, een onafhankelijke autoriteit, zegt: 'Wacht even met eieren eten', doe ik dat", aldus Van Trigt. "Het gaat om miljoenen, dat snap ik wel, maar dat neemt niet weg dat er eventueel sprake was van een voedselveiligheidsprobleem." Slagter denkt echter dat er een enorme misser is gemaakt, waarin de nuancering ontbrak.

'Zure belangenbehartiger'

Daarom roept De Haan de media op met de getroffen boeren te praten. "Help ons in het publieke debat. Het wordt dan heus geen promotiecampagne, het draait om de feiten. Maak zichtbaar waar de overheid haar ogen voor sluit." Ze voegt toe: "Dat is een rol van de media; zaken zichtbaar maken. En niet alleen een 'zure belangenbehartiger' laten uithalen naar politici."

Het Mediaforum

Ster advertentie
Ster advertentie