appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Candy Dulfer over intimidatie: 'Mannen vroegen of mijn moeder even weg kon gaan'

ANP
vrijdag 20 oktober 2017 | KRO-NCRV | Redactie De Ochtend Twitter

Er lijkt geen einde te komen aan de lijst beroemde actrices die Harvey Weinstein beschuldigen van grensoverschrijdend gedrag, en nu is er #metoo: een hashtag-campagne waarmee ook vrouwen aangeven dat ook zij in hun dagelijkse leven met misbruik te maken hebben gehad. 

Candy Dulfer werkt al heel haar leven in een mannenwereld. De saxofonist vertelde dat ze gedurende haar carrière zelf nooit een #metoo-moment heeft meegemaakt, en dankt dat aan de bescherming van haar moeder, die tevens haar manager was. Maar ze herkende het gedrag van mannen wel terug.

“Als ik zei dat mijn moeder er ook was voelde ik zo vaak een ongerede woede”, zei ze in De Ochtend. “Dan zeiden ze: kan je moeder niet heel even weggaan? Die woede was zó heftig dat ik dacht: hier is iets niet goed. Een echte goede man zou denken: dat snap ik ook wel.” 

Het zit ingebakken

Vanochtend spoorde demissionair minister Bussemaker in het NOS Radio 1 Journaal mannen aan om ook deel uit te maken van #metoo. Maar volgens Dulfer is het probleem dan nog niet opgelost: “Het zou te gek zijn als heel veel mannen dat deden. Maar ik denk niet dat je zoiets, wat al eeuwen lang in de man-vrouw verhoudingen zit ingebakken, er zo snel uit krijgt. Ik denk dat we niet veel hebben aan: ik heb dat wel gedaan, en sorry.”

“Weer wordt de verantwoording op ons vrouwen gelegd: dan schreeuw je toch, dan sla je hem toch terug? Maar de drie keren dat ik in mijn leven voor mezelf opkwam tegen mannen - dat heb ik geweten. Dat is wat er gebeurt als je tegenover een man staat. Mensen denken: je moet niet als vrouw proberen boven de man te staan.”

Sax, Candy & rock-'n-roll

Maar toch staat Dulfer regelmatig boven mannen: ze geeft namelijk leiding aan haar eigen band. En dat vindt ze ook nog eens fijn om te doen. Ze geeft dan ook toe vol tegenstrijdigheden te zitten. Ze noemt zichzelf eigenwijs én verlegen. Ze is erg gesteld op haar privéleven, maar doet alleen aan eerlijke interviews. Ze dacht dat haar leven niet interessant genoeg was om over te schrijven, maar onlangs verscheen Sax, Candy & rock-'n-roll, haar autobiografie. 

Die ervaring heeft haar geleerd het verhaal in een mens te zien. “Mijn eerste reactie was: dat doe ik als ik tachtig ben, wat heb ik nou te vertellen? Maar je moet er wel van uit gaan dat een biografie voor iedereen interessant is, anders kun je dat boek niet schrijven. Nu denk ik: iedereen moet eens één keer in zijn of haar leven een autobiografie schrijven.”

Kinderloosheid

In het boek lees je onder andere over een zelf saboterende Prince en een dronken Van Morrison. Maar je leest uiteraard het meeste over Candy Dulfer. In De Ochtend beklaagde ze zich over journalisten die haar woorden verdraaiden en misbruik maakten van haar openhartigheid. “Het vervelende is dat je constant moet oppassen. Er is altijd een stuk dat mensen van je afpakken en waar ze mee gaan rennen. Maar dat is ook het spel.”

In Sax, Candy & rock-'n-roll kon ze zélf bepalen wat ze deelde: “Het stuk in het boek waar ik open ben over kinderloosheid heb ik geschreven omdat ik dacht: misschien heeft iemand er wat aan. Het is ook onzin om een autobiografie te schrijven zonder iets oprechts over jezelf te vertellen.”

De mooiste noot ter wereld 

Dulfer gaf in De Ochtend toe dat ze nu al wil dat ze delen van haar boek anders had opgeschreven. Maar dat kan (in ieder geval in de eerste druk) niet meer. Dat gevoel van vrijheid en kortstondigheid dat ze mist bij het schrijven is wat ze juist aan jazz waardeert. Ze houdt ook veel meer van live muziek maken dan van platen opnemen.

Ze kan het beter zelf uitleggen: “Wat ik het allermooiste vindt van live muziek is dat het zo fleeting is, je kan een foute nooit spelen of de mooiste noot ter wereld, en morgen is het weer weg. Alleen de mensen die er waren kunnen er later nog over spreken. Het is zo lekker om morgen te spelen en dat het overmorgen weer vergeten is.”

Bekijk het hele gesprek in De Ochtend hier terug: 

Sax, Candy & Rock-’n-Roll; een interview met Candy Dulfer

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1