appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

KLM wil dat we vaker met de trein gaan

KLM
maandag 8 juli 2019 | EO | Nicole de Jong

Een opmerkelijke campagne van de KLM: in een filmpje suggereert de 100-jarige vliegmaatschappij dat we wat vaker de trein moeten nemen als we over korte afstanden reizen. En KLM wil graag dat we onze vlucht compenseren met een CO2-toeslag. Nu doet slechts een op de honderd reizigers dat, vertelt directeur Marketing & Brand, Boet Kreiken in Dit is de Dag.

Hoe wil KLM de luchtvaart verduurzamen?

Hij begrijpt dat deze oproep om niet altijd te vliegen verbazing heeft opgeroepen. "Wij zijn ons als KLM bewust van de emissie-effecten van vliegen die redelijk groot zijn, maar die kunnen gereduceerd worden. En als dat met een trein kan op een korte afstand van zo'n 500 à 600 kilometer, en de infrastructuur is daar, waarom niet?"

CO2-compensatie

Daarnaast biedt KLM een CO2-compensatieregeling aan, genaamd CO2ZERO. Reizigers betalen meer voor een ticket, waardoor KLM de CO2 voor die reis kan compenseren. "Wij werken daarvoor samen met een instituut en ditmaal gaat het om een groot project in Panama, waar onder andere bomen worden geplant", aldus Boet Kreiken. 

Deze CO2-compensatie is vrijwillig. "Te weinig mensen maken er jammer genoeg nog gebruik van, namelijk één procent. Het goede nieuws is wel dat we het aantal zien verdubbelen." 

Verhoging ticketprijzen

De luchtvaartmaatschappij kan niet besluiten tot een verplichtstelling van deze CO2-compensatieregeling, omdat KLM geen wetgever is. En kan deze compensatie niet betaald worden door een verhoging van de ticketprijzen? "We opereren in een open, mondiale markt" vertelt Kreiken. "We hebben bepaalde opbrengsten nodig voor de investering in vliegtuigen die een bijdrage kunnen leveren aan het milieu." 

Luister het hele gesprek in Dit is de Dag hier terug: 

Hoe wil KLM de luchtvaart verduurzamen?

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1