Achtergrond
KRO-NCRV

Ruim 100 kranten halen uit naar Trump - gaat de actie iets opleveren?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Ruim 100 kranten halen uit naar Trump - gaat de actie iets opleveren?

"Jij niet, jij bent nepnieuws", zei Trump ooit tijdens een persconferentie tegen een CNN-journalist. De journalist mocht zijn vraag niet stellen. Vorige week viel Trump de pers weer aan: ze zouden de vijand van het volk zijn en enkel nepnieuws verspreiden. Maar het lijkt erop dat Amerikaanse media de aanvallen van de president zat zijn.

Aanstaande donderdag zullen ruim 100 kranten in een artikel zich verzetten tegen de retoriek van Donald Trump. De actie is een initiatief van de veelgeprezen Amerikaanse krant The Boston Globe. Het werd in het Mediaforum van Spraakmakers besproken door politiek verslaggever bij De Telegraaf Wouter de Winther en coördinator crossmedia BNNVARA Klaske Tameling. Hoe kijken zij aan tegen de Amerikaanse kranten die actie voeren?

'Niet acceptabel'

"Dit lijkt me voor Amerikanen heel nuttig", zegt De Winther, die achter de actie staat. "Het is natuurlijk bizar wat er dagelijks in het Witte huis gebeurt. Het is niet meer bij te houden. Je mag blij zijn dat de jongetjes in Thailand nog gered werden, dat was het enige andere nieuws. Voor de rest ging het alleen maar over Donald Trump en het onderzoek, en Russen, en Helsinki en de ruzie met Iran."

"Ik vind het heel goed dat de Amerikanen in hun kranten laten zien dat ze het niet accepteren", vervolgt de Winther. Hij heeft wel een punt van kritiek: "Het is wel wat aan de late kant. Trump heeft die uitspraken vorige week gedaan."

Charlie Hebdo

Klaske Tameling is een stuk minder positief over de actie: "Met alle respect voor mijn collega-journalisten, ik begrijp dat ze de drang voelen om die waardering op te roepen, maar wat ze doen is niet zo effectief. Want, welke mensen bereik je met deze hoofdredactionele commentaren? De mensen die waarschijnlijk de pers al steunen en de kranten al lezen. Het zijn nou juist niet die Trump-aanhangers die je wil overtuigen van het belang van de vrije pers. Ik denk: zoek nou naar andere middelen."

De Winther gelooft ook niet dat de actie veel zal opleveren, maar vindt vooral dat het veel symbolische waarde heeft: "Ik zou het wat cynisch vinden om te denken: het is niet effectief dus we doen het maar niet. Je moet zeker als krant laten zien waar je voor staat. Er zijn van die momenten in het leven en in de geschiedenis dat je denkt: hier moeten we even een streep trekken. Met Charlie Hebdo stonden er ook journalisten te demonstreren, niet omdat we dachten dat er geen aanslagen meer zouden zijn, maar omdat we met z’n allen wilden markeren: dit staan wij niet toe."

DENK doet het ook

Volgens De Winther komen aanvallen op media niet uitsluitend in Amerika voor. De politiek verslaggever haalt de situaties in Turkije en de Filipijnen aan, waar despoten en dictatoren volgens hem "een beetje normaal zijn geworden". Maar volgens hem gebeurt het ook in Nederland: "DENK is ook redelijk consequent bezig om de journalistiek in een kwaad daglicht te zetten."

Tameling: "Een groot probleem in de journalistiek is het vertrouwen in journalisten. Daar moeten we als journalisten iets aan doen. Dat kunnen we doen door, één: representatieve redacties te vormen. Dus te zorgen dat onze redacties niet alleen meer bestaan uit witte, hoogopgeleide mannen. Er zijn tegenwoordig gelukkig ook heel veel vrouwen. En twee: om dat vertrouwen terug te winnen door te zorgen dat wij heel erg open en transparant zijn over de manier waarop wij journalistiek bedrijven. inzichtelijk voor wat voor ethische dilemma’s wij komen te staan."

Ster advertentie
Ster advertentie