appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Waarom de pondjes er moeilijker af gaan als je ouder wordt

flickr
woensdag 11 september 2019 | NTR | Redactie

Je lichaam slaat vet niet sneller op als je ouder wordt, maar breekt het wel langzamer af, blijkt uit een nieuwe studie. Het effect daarvan kennen veel mensen maar al te goed.

Vet raakt moeilijker uit ons vetweefsel wanneer we ouder worden

Veel mensen boven de veertig weten uit eigen ervaring dat het steeds moeilijker wordt om niet aan te komen. Zelfs als je even veel blijft eten, nemen buik, billen of heupen langzaam in omvang toe. Maar wat daar nu precies de oorzaak van is, daar was de wetenschap nog niet uit.

Ouder en dikker

Een studie die zestien jaar omspant, brengt enige duidelijkheid: naarmate we ouder worden, wordt het vet minder snel afgebroken, omdat de afvoer van lipiden achterblijft. Tegelijkertijd blijft de snelheid waarmee we vet opslaan stabiel. De studie is gepubliceerd in Nature Medicine.

"Het netto-effect daarvan is dat je gewicht toeneemt naarmate je ouder wordt", aldus Liesbeth van Rossum, internist en hoogleraar endocrinologie aan het Erasmus MC en het Centrum Gezond Gewicht. Ook bij mensen die erin slagen om flink af te vallen wordt vet minder snel afgebroken, laat de studie zien, maar neemt wel de snelheid van vetopslag af.

Beweging en spiermassa

De studie lijkt slecht nieuws voor de ouder wordende mens, maar onderstreept wel wat je tegen toenemend lichaamsgewicht kunt doen. "Krachttraining, bewegen, en spiermassa op orde houden is een van de belangrijkste voorspellers van gezond oud worden", aldus Van Rossum. "Beweging verbrandt op het moment zelf calorieën, maar zorgt ook nog eens voor naverbranding. Het is goed voor je lichaam, maar heeft ook mentaal heilzame effecten."

En de chips kunnen we ook maar beter laten staan? "Nou, af en toe een keer een zakje chips, daar is nog nooit iemand veel te dik van geworden. Het gaat erom dat je niet elke dag met die zak chips moet ontbijten."

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap  

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1