appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Geen betere schoolprestaties door Ritalin

Unsplash
zaterdag 8 september 2018 | NTR | Jessie van den Broek

Kinderen presteren nauwelijks beter op school door het gebruik van ADHD-medicijnen, blijkt uit een Nederlandse studie. Anne Fleur Kortekaas, die binnenkort op het onderzoek promoveert, vertelde erover in nachtprogramma Focus.

Ritalin heeft geen effect op de schoolresultaten van kinderen

Ongeveer 4 procent van alle kinderen (4-18 jaar) in Nederland slikt ADHD-medicatie met de werkzame stof methylfenidaat, zoals Ritalin en Concerta. Ouders en leerkrachten verwachten vaak dat de leerprestaties van een kind met ADHD door de pillen omhoog zullen gaan, maar het onderzoek van Anne Fleur Kortekaas (Vrije Universiteit Amsterdam) laat zien dat dat onterecht is.

Geen effect op lezen en spellen

"De effecten van methylfenidaat op schoolprestaties zijn heel beperkt", vertelt de promovenda. Ze keek naar de invloed van medicijnen op de prestaties van basisschoolleerlingen in rekenen, lezen en spellen. Alleen op het gebied van rekenen was een heel klein positief effect te zien – en dan alleen in productiviteit en niet zozeer in kwaliteit. De effecten bleken nog kleiner te zijn dan verwacht, vertelt Kortekaas.

Alternatieven voor medicatie

Kunnen we kinderen met ADHD dan maar beter geen pillen meer voorschrijven? Volgens de onderzoeker is dat wat kort door de bocht. "In eerste instantie wordt de medicatie voorgeschreven om de symptomen van ADHD – ongeconcentreerd en druk gedrag, snel afgeleid zijn – te verminderen. En er is veel onderzoek dat aantoont dat dat voor een groot deel van de kinderen effectief werkt."

"Maar", zegt Kortekaas, "als een behandeldoel is om de schoolprestaties te verbeteren, zou ik aanraden om andere methodes in te zetten dan medicatie." Er zijn effectieve alternatieven, benadrukt ze, zoals gedragstherapie voor het kind, of trainingen voor ouders en leerkrachten om het kind beter te begeleiden bij het leren. Ook zou bij kinderen die de medicatie gebruiken wel wat vaker mogen geëvalueerd of dat echt nog nodig is. 

Wil je meer weten over ADHD? Lees verder op NPO Focus.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap   

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere dinsdag- op woensdagnacht van 02.00 tot 06.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1