Sport
AVROTROS

Hoe we volgens dé parcoursbouwer van Nederland veilig wedstrijden kunnen blijven fietsen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe we volgens dé parcoursbouwer van Nederland veilig wedstrijden kunnen blijven fietsen

Gevaarlijke afdalingen, fans die over de weg rennen en onveilige hekken bij de finish. Wielrennen kent veel gevaren en daarom gaan de wielerparcours veel veranderen. Parcoursbouwer Herman Brinkhoff werpt in EenVandaag een blik in de toekomst.

Al meer dan 40 jaar bouwt hij parcours voor wielerwedstrijden in Nederland zoals de BinckBank Tour en de NK's van 2018 en 2019. Door de toenemende ongelukken in de wielersport zullen de parcours in de toekomst op een andere manier moeten worden uitgezet, denkt Brinkhoff.

Rondjes fietsen

Hij voorspelt dat er niet meer van A naar B gereden wordt, maar dat er de komende jaren meer 'in rondjes' gefietst gaat worden. Het parcours bestaat dan uit een route waar de start ook de finish is en er dus meerdere keren over de zelfde weg wordt gereden. Dat gebeurt nu ook al, maar dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. De 72-jarige Brinkhoff ziet hier voordelen in. Zo kan je het kortere parcours beter beveiligen en heb je minder mankracht nodig, omdat het minder lang is.

Bij een kortere afstand kan het parcours met meer aandacht worden bekeken: "Je kan niet over 180 kilometer alle obstakels weghalen. Als het parcours korter is dan kan je gerichter een paaltje of een bloembak verwijderen." Wel is de overlast groter: "Soms is de weg wel vijf uur dicht."

Wielersport onveiliger geworden

De afgelopen tientallen jaren zag Brinkhoff de wielersport steeds onveiliger worden: "Het verkeer is veel drukker geworden. Ook is er minder begrip van toeschouwers en automobilisten. Verder zijn er veel meer obstakels op de weg. Het thema van veiligheid is wel altijd aan de orde geweest. Alleen de wegen liggen er nu totaal anders bij ten opzichte van 40 jaar geleden."

De afgelopen twee maanden waren er veel ernstige ongelukken bij het wielrennen. Wielerteams doen daarom een oproep voor een onafhankelijke veiligheidsorganisaties die parcours gaat beoordelen. Brinkhoff vindt dat een goed idee: "Maar dan moet je er soms wel een, twee of drie jaar van tevoren bij zijn, want dan worden de parcours ontworpen."

Risico's nemen om te winnen

Maar er is ook iets veranderd in de sport zelf, ziet de 72-jarige parcoursbouwer. "De belangen zijn ook groter dan vroeger", zegt hij. "Dat zie je bijvoorbeeld bij het ongeluk met Fabio Jakobsen. Vroeger knepen renners in de remmen als ze bijna werden weggeduwd. Nu zet Jakobsen door en beland in de hekken. Daar kwam wel bij dat de beveiliging van de zijkanten daar niet op orde was."

Daarbij zijn er ook gewoon veel meer renners. "Deden er vroeger 100 renners mee aan de Tour, zijn het er nu 176."

Finish zonder obstakels

De parcoursbouwer zou in de toekomst graag zien dat de laatste kilometer veilig is. "Dat betekent zonder onverwachte obstakels. Het liefst bij een sprint de laatste 300 meter een rechte weg waarbij de weg steeds breder wordt." Brinkhoff erkent dat dat niet altijd haalbaar is: "Soms moet je concessies doen."

Zolang er wedstrijden gereden worden, blijft het risico op ongelukken bestaan. "Als je het wedstrijdelement eruit haalt is het geen wielrennen meer." Toch kan het volgens Brinkhoff wel op een veilige manier als er goede afspraken worden gemaakt tussen organisatoren, renners, parcoursbouwers en gemeenten.

EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van EenVandaag, elke werkdag tussen 16.00 en 17.00 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie