appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Ombudsman: 'Kabinet, ga met bus het land in om met burgers te praten'

Nationale ombudsman
donderdag 14 november 2019 | KRO-NCRV | Redactie 1 op 1

Het kabinet moet het land in om met burgers te praten. Dat zegt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in het NPO Radio 1-programma 1 op 1.

"Je moet proberen om in de haarvaten van de samenleving te komen", zegt Van Zutphen in gesprek met Sven Kockelmann. "Je moet niet alleen de straat op om te flyeren." De ombudsman reist zelf door Nederland met een bus, om met zoveel mogelijk mensen te spreken. "Dan hoor je veel meer dan in Den Haag. Goed voorbeeld doet volgen."

Ombudsman Reinier van Zutphen: 'Kabinet, ga met een bus het land in'

Burgers meer betrekken bij besluitvorming

Ombudsman Van Zutphen vindt dat de overheid Nederlanders burgers niet genoeg betrekt bij de besluitvorming. Hij sprak daar woensdagavond over in de Kees Lunshoflezing 2019. Hij doelt onder anderen op grote maatschappelijke overeenkomsten, zoals het klimaatakkoord en het pensioenakkoord. "Wat de overheid vaak vergeet, is om aan burgers te vragen: Dit is een probleem, dit moet worden opgelost, hoe zou jij dat willen zien?" 

Van Zutphen trok daar al vaker over aan de bel, maar ziet nog te weinig vooruitgang. "De overheid leert moeilijk."

Gratis bellen met de overheid

De Ombudsman maakt zich er ook hard voor dat overheden beter en makkelijker bereikbaar zijn, ook telefonisch. Daarom wil hij dat alle telefoonnummers van overheidsinstanties gratis 0800-nummer worden. "Als je burgers serieus neemt, moet je ze ruim toegang geven. Telefoneren kost nu vaak geld, terwijl een bezoek aan het loket gratis is. Waarom is de telefoon dan niet ook gratis? Het helpt zoveel als je mensen op weg helpt." 

Het gratis maken van alle overheidstelefoonnummers kost geld, maar Van Zutphen verwacht dat dat zichzelf terugbetaalt als problemen daardoor eerder worden gesignaleerd. "Wat het kost om iemand te helpen die écht in de problemen is gekomen, is een veelvoud van die 0800-nummers."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1