appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Van Nieuwenhuizen tornt niet aan maximumsnelheid van 130

EO/Guido van Dijk
woensdag 28 augustus 2019 | EO | Redactie Dit is de Dag

"Ik hou me vast aan het regeerakkoord. 130 is 130, dat is mijn opdracht", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen in Dit is de Dag over de maximumsnelheid op de weg. Ook de stikstofcrisis is voor haar geen reden terug te keren naar 120 of 100 kilometer per uur.

Zomergesprek Cora van Nieuwenhuizen

Grote bouw- en infrastructuurprojecten, zoals de verbreding van de A27 of de opening van Lelystad Airport, kunnen voorlopig niet uitgevoerd kunnen worden omdat ons land het stikstofbeleid niet op orde heeft. Een paar maanden terug oordeelde de Raad van State dat de rekenmethode voor de uitstoot van stikstof niet correct is.

Stikstofcrisis

Volgens minister van Nieuwenhuizen hebben we te maken met een stikstofcrisis: "We hebben ook niet voor niets een crisisstaf ingericht vanuit het kabinet. Al is het alleen maar omdat je bij al die projecten onderzoek moet doen, ook al vind je de oplossing, als dat heel lang doorschuiven betekent, zitten ook nog heel veel mensen die in de bouw werken thuis straks."

Deze stikstofcrisis is voor haar dus geen reden om de maximumsnelheid van 130 te verlagen naar 120 of 100, waarvan het TNO eerder becijferde dat het bij een normale doorstroming gemiddeld tot 40 procent minder stikstofuitstoot zou kunnen leiden.

Van Nieuwenhuizen: "De hele vervoersector draagt maar voor 10 procent bij aan de uitstoot van stikstof, ter relativering. Daarbinnen komt nog een heel groot deel voor rekening van het vrachtverkeer, en die rijden geen 130 zoals u weet."

Schiphol op zee

Een ander groot dossier voor Van Nieuwenhuizen is de groei van Schiphol. Wordt het niet tijd om het vliegveld te verplaatsen naar de Noordzee? "De Noordzee is ingewikkeld. We moeten er serieus naar kijken, maar het is één van de opties."

Luister hier het hele gesprek met Minister van Nieuwenhuizen:

Zomergesprek met Cora van Nieuwenhuizen

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1