Villa VdB
MAX

Hoe we het verkeer veiliger kunnen maken, 15 jaar geleden: Afriqiyah Airways stort neer in Tripoli, een 500 jaar oud conflict met onze oosterburen, en het olifantenpaadje dreigt te verdwijnen

  1. Podcastschevron right
  2. Villa VdBchevron right
  3. Hoe we het verkeer veiliger kunnen maken, 15 jaar geleden: Afriqiyah Airways stort neer in Tripoli, een 500 jaar oud conflict met onze oosterburen, en het olifantenpaadje dreigt te verdwijnen

1 dag geleden

De eerste uitzending met vaste-invaller Ghislaine Plag!

Huisvriendin Sofie van de Waart vertelt over ZZP'ers in het onderwijs.

Niet de fietser zonder helm, maar dat pakketje dat jij online bestelt, vormt een gevaar in het verkeer. Verkeersdeskundige Geert Kloppenburg schoot met een drone uren aan beelden van onze wegen. Volgens hem is een drastisch andere blik nodig als we ons verkeer veiliger willen maken. Hoe? Dat vertelt hij in de Villa.

Op 12 mei 2010 stortte vlucht 771 van Afriqiyah Airways neer in Tripoli. 104 mensen zaten aan boord, waaronder veel Nederlanders. Onder de slachtoffers zaten ook de ouders van Marieke Poelmann. Zij is vandaag te gast in de Villa.

Al meer dan 500 jaar is er een conflict tussen Nederland en Duitsland. Wij maken namelijk ruzie over de grens in het water van de Eems in het noorden van Nederland. Vanwege recente voorvallen laait het conflict nu weer op. Hoe is dat conflict ontstaan? En waarom is het na al die jaren nog steeds niet opgelost?

Even snel een grote bocht afsnijden om eerder op plaats van bestemming te zijn of gewoon omdat u geen zin heeft in de extra stappen. Dan neemt u het olifantenpaadje. Fotograaf Jan-Dirk van den Burg is al jaren groot fan van het fenomeen en legt er veel vast. Het Goois Natuurreservaat is een minder groot fan en doet er alles aan om de paadjes te dichten.