appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Wie verdient een standbeeld voor het afschaffen van de slavernij?

Creative Commons
donderdag 2 juli 2020 | EO | Redactie Langs de Lijn en Omstreken Twitter

Op 1 juli was het Keti Koti, de jaarlijkse herdenkingsdag van de afschaffing van de slavernij. Er zijn monumenten voor de slavernij, maar een standbeeld om iemand voor de afschaffing te eren is er eigenlijk niet. In de wekelijkse standbeeldenpodcast Helden op sokkels schuift historicus Wim Berkelaar een onbekende baron naar voren.

#2 - Wie verdient een standbeeld voor de afschaffing van de slavernij? (S02)

Baron Van Hoëvell

Wolter Robert baron Van Hoëvell (1812-1879). Van Hoëvell zat in Nederlands-Indië en was tussen 1849 en 1862 lid van de Tweede Kamer. Hij speelde een belangrijke rol bij de afschaffing van de slavernij, vindt Berkelaar.

"Hij is nooit in Suriname geweest, maar hij schreef wel een klassieker over de slavernij: Slaven en vrijen onder de Nederlandsche wet", aldus de historicus. Als het aan hem ligt, krijgt de baron een standbeeld bij het gebouw van de Raad van State in Den Haag.

De Surinaams-Nederlandse slavernijdeskundige Carl Haarnack vindt het een interessant idee, een standbeeld voor Van Hoëvell: "Als je iets wil weten over de slavernij, over de misdaden die wij Nederlanders in Suriname hebben begaan, is dit een boek waar je niet omheen kan", stelt hij vanuit zijn bibliotheek in Amsterdam.

Elisabeth Samson

Oud-politica Kathleen Ferrier, wiens vader de eerste president van Suriname was, gunt baron Van Hoëvell "van harte een standbeeld", maar ze vindt dat er juist een standbeeld van een zwarte vrouw moet komen. "Je moet niet alleen het verhaal vanuit de kant van witte mensen vertellen. Het moet ook zichtbaar worden dat zwarte mensen hard gewerkt hebben om de slavernij af te schaffen", zegt ze.

Qua personen denkt ze aan Janey Tetary en Elisabeth Samson. Met name die laatste vindt ze interessant: "Ze wilde trouwen met een witte man, maar dat was bij de wet verboden. Ze heeft brieven geschreven om toestemming te vragen om met die man te trouwen." Samson liet zich niet in de slachtofferrol drukken, vindt Ferrier. "Zij liet zien: ik ben een zwarte vrouw, men probeert mij mijn rechten te ontnemen, maar ik kom voor mezelf op."

Samson is omstreden, stelt Berkelaar. Ze was schatrijk en maakte gebruik van slaven. Maar dat is juist goed, vindt Ferrier: "Het roept vragen op! Het roept discussie op!" Dat is een belangrijke functie van standbeelden, vindt ze. 

Helden op sokkels

Alle afleveringen van Helden op sokkels zijn te vinden op de site en in de app.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1