appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Wat het daglicht niet verdragen kan
STER Advertentie

Waarom elektrisch rijden voor veel gemeenten nog toekomstmuziek is

ANP
zondag 11 maart 2018 | KRO-NCRV | Jolien de Vries Twitter

Op dit moment heeft slechts een derde van de gemeenten beleid op het gebied van elektrisch rijden. Is Nederland wel klaar voor de explosieve stijging van het aantal elektrische auto’s die ons volgens experts te wachten staat?

Toen Maarten Hoogslag uit Alkmaar in mei een laadpaal aanvroeg bij de gemeente, voorzag hij niet dat het een zaak van de lange adem zou worden. Vanwege discussies met buurtbewoners, over het bezet houden van openbare laadpalen bij hem in de buurt, besloot hij een extra laadpunt aan te vragen. Acht maanden later stond die paal er uiteindelijk pas.

Lang wachten

'Zeven maanden schijnt in Alkmaar gebruikelijk te zijn', zegt Hoogslag. 'Maar ook dat komt op mij als erg lang over'. Toen de paal eindelijk arriveerde, bleek er bovendien slechts één parkeerplek toegewezen te zijn, terwijl het oplaadpunt twee stekkers heeft. Nog steeds is het dringen voor de lader bij Hoogslag in de straat. 'In die acht maanden zijn er ook drie nieuwe elektrische auto's bijgekomen.'

Het is niet ongebruikelijk dat het wachten op een laadpaal erg lang duurt, blijkt uit een enquête van de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Vereniging Elektrische Rijders. In twee derde van de gemeenten duurt het plaatsen van een oplaadpunt langer dan drie maanden. Mensen zonder eigen oprit zijn voor het plaatsen van zo'n laadpaal aangewezen op de gemeente.

'Het komt hier vanzelf'

Op veel plekken loopt het nog niet echt storm. Voor het grootste deel van de gemeenten geldt dat er minder dan tien aanvragen voor een laadpaal zijn gedaan in 2017. Ook in Emmen loopt het aantal aanvragen nog niet hoog op. Van de 42 grootste steden in Nederland heeft die plaats de minste laadpalen per 100.000 inwoners.

Beleidsadviseur Tymen Corporaal zegt dat de gemeente Emmen vooral inzet op zonne-energie en windenergie. 'Elektrisch rijden, dat laten we in eerste instantie over aan particulieren. En daarin zijn wij dan volgend. Maar het komt hier vanzelf.'

 

Weerstand van buurtbewoners

Hoewel het aantal aanvragen nog zeer gering is, zijn de doelstellingen als het gaat om schoon vervoer ambitieus. In 2030 moeten alle nieuwe auto's elektrisch zijn, staat in het regeerakkoord. Sommige gemeenten voeren daarom actief beleid om elektrisch rijden onder inwoners te stimuleren. Zo kunnen mensen in Zoetermeer op een online platform mogelijke locaties van laadpalen in hun gemeente bekijken en hier commentaar op geven.

'In begin zagen we dat er tegen zo’n laadpaal en de bijbehorende parkeerplekken best weerstand van buurtbewoners kan komen', zegt wethouder Robin Paalvast. 'Nu we aan de voorkant inspraak doen krijgen we veel minder bezwaarschriften.'

Meer over gemeenten en het laadpalenbeleid in de uitzending 'Zijn gemeenten klaar voor elektrische auto’s?' van Reporter Radio, vanavond om 19.00 uur.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1