NTR

De wereld telt 50 miljard vogels - vooral zeldzame

foto: pxherefoto: pxhere
  2. De wereld telt 50 miljard vogels - vooral zeldzame

De aarde herbergt in totaal zo'n 50 miljard wilde vogels, blijkt uit een nieuwe schatting. Van slechts vier soorten zijn er meer dan een miljard exemplaren: de huismus, de Europese spreeuw, de meeuw en de boerenzwaluw.

De onderzoekers maakten gebruik van gegevens uit de database eBird, waarin burgers en vogelliefhebbers hun observaties kunnen delen. Een algoritme maakte op basis van die gegevens schattingen voor de wereldwijde populatie van in totaal 9700 vogelsoorten. Om er zeker van te zijn dat de gegevens van eBird betrouwbaar zijn, verifieerden de onderzoekers voor 724 soorten de gegevens in andere betrouwbare bronnen.

Veruit het grootste deel van de vogelsoorten komt relatief weinig voor, blijkt uit de studie, die is gepubliceerd in PNAS. Moeder natuur heeft blijkbaar een voorkeur voor zeldzame soorten, concluderen de onderzoekers.

Veel lagere schatting

De studie levert een schatting op van 50 miljard wilde vogels (dus exclusief pluimvee), zo'n zes vogels voor elk mens op aarde. Dat is een stuk minder dan de laatste schatting: 24 jaar geleden gingen wetenschappers nog uit van 200 tot 400 miljard vogels. Dat betekent niet dat de vogelstand is ingestort, maar dat er inmiddels betere en verder doorontwikkelde methoden zijn om de hoeveelheid vogels te schatten.

Dat maakt deze nieuwe schatting overigens niet per definitie perfect. De database eBird heeft namelijk veel minder gegevens over de tropische regio's dan over de gematigde zones. De vraag is dus hoe precies de schattingen van tropische vogelsoorten zijn.

De Afrikaanse roodbekwever wordt bijvoorbeeld vaak gezien als meest voorkomende vogelsoort op aarde met 1,5 miljard exemplaren, maar komt in deze nieuwe schatting op slechts 95 miljoen exemplaren. Volgens onderzoekers doet dat echter niets af aan de schatting van het totale aantal vogels op aarde.

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co