Tweetalig zijn is goed voor het brein
- Nieuws
- Tweetalig zijn is goed voor het brein
Tweetaligheid blijkt zowel bij kinderen als bij ouderen gunstige effecten te hebben op het brein. Experimenteel psycholoog Evy Woumans van de Universiteit van Gent concludeert dit uit haar onderzoek bij kleuters en ouderen.
Tweetalige kleuters
In het onderzoek werden 54 kleuters onder de loep genomen, waarvan de helft tweetalig onderwijs kreeg aangeboden. De kinderen werden getest voordat het tweetalig onderwijs begon, en opnieuw nadat ze het een jaar lang hadden gevolgd. Zo kon hun progressie worden bijgehouden ten opzichte van hoe ze waren begonnen.
Rekening gehouden met hun sociaal-economische achtergrond was er een duidelijk verschil te zien tussen de twee groepen. De tweetalige kinderen scoorden gemiddeld 20 IQ-punten hoger dan de eentaligen. Kinderen worden dus slimmer van tweetalig onderwijs, concludeert Woumans. Ze ontwikkelen meer cognitieve vaardigheden, waarmee ze inzicht krijgen in complexe structuren.
Alzheimer begint later
Dat een tweetalige opvoeding later ook nog eens profijt oplevert, blijkt uit het onderzoek dat Woumans deed naar ouderen. Het ging om mensen die zich bij het ziekenhuis meldden met Alzheimer. De ouderen die op hun vragenlijst invulden tweetalig te zijn, waren langer cognitief gezond: de eentaligen met Alzheimer waren gemiddeld 70, terwijl de tweetaligen zo’n vier jaar later pas de eerste verschijnselen van de ziekte kregen.
De uitdagingen van tweetaligheid
Tweetaligheid lijkt veel voordelen op te leveren, maar een tweetalige opvoeding is vast niet altijd gemakkelijk. Naast psycholoog Evy Woumans komt er in Nieuws en Co een tweetalige familie aan het woord.
Tweetaligheid blijkt goed voor het brein
Dit artikel werd verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR)
Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap
Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Dinsdag en vrijdag rond 10.50 uur in de Ochtend