NTR

Menselijke stamboom wordt steeds diverser: alweer een nieuwe mensensoort

foto: Ariel Pokhojaevfoto: Ariel Pokhojaev
  2. Menselijke stamboom wordt steeds diverser: alweer een nieuwe mensensoort

Het beeld dat de wetenschap ons geeft van de prehistorie van de mens wordt complexer en complexer. In Israël hebben onderzoekers overblijfselen en gereedschappen gevonden van een tot nu toe onbekende groep mensachtigen, voorlopig 'Nesher Ramla Homo' gedoopt.

De overblijfselen zijn ongeveer 126.000 jaar oud en lijken verwant aan zowel de Neanderthalers als aan oudere mensachtige soorten. Recent onderzoek had al aangegeven dat Neanderthalers een nog onbekende mensachtige als mede-voorouder moest hebben, en Nesher Ramla Homo lijkt goed aan dat signalement te voldoen.

De ontdekking wordt beschreven in twee aparte artikelen in het blad Science, met aandacht voor zowel de menselijke resten als hun gereedschappen. Die gereedschappen waren geavanceerder - scherper en kleiner - dan je op basis van de ouderdom van deze soort zou verwachten. Tot nu toe dachten wetenschappers dat alleen Homo sapiens en Neanderthalers over deze technologie beschikten.

De onderzoekers hebben nog geen officiele tweedelige naam (zoals Homo sapiens) gegeven aan hun nieuwe ontdekking, en dat is niet zonder reden. Veel van de groepen mensachtigen die destijds leefden hadden nauwe contacten met elkaar. Niet alleen wisselden ze technologieen uit, ze kregen zelfs kinderen samen. In hoeverre kun je dan nog spreken van aparte soorten?

Bovendien zullen paleoantropologen uiteenlopend op de nieuwe ontdekking reageren, verwacht een van hen, Marta MirazÓn Lahr, in een apart artikel in Science. Maar over één ding zullen ze het wel eens zijn: deze ontdekking maakt andermaal duidelijk dat de menselijke evolutie in de afgelopen 500.000 jaar een stuk complexer is geweest dan we tot voor kort dachten.

Wie zijn onze voorouders?

Als je in staat bent om deze tekst te lezen dan ben je zeer waarschijnlijk een Homo sapiens. Biologen hebben jou geclassificeerd als een mensaap, een zoogdier en een gewerveld dier. We hebben een gemeenschappelijke voorouder met de apen, maar zelfs met de fruitvlieg delen we 60% van ons DNA. Wie zijn onze voorouders? NPO Kennis legt het uit.