TrendingVandaag: Kledingprijzen op een dieptepunt
- Nieuws
- TrendingVandaag: Kledingprijzen op een dieptepunt
[AVROTROS] Kleding is in tien jaar niet meer zo goedkoop geweest. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag.
Tussen 2013 en 2015 daalde de prijs van kleding met bijna vier procent. Goed nieuws zou je denken, maar dat geldt niet voor iedereen. Mark Wijne van Unicef laat weten dat er voor goedkope kleding erg vaak gebruik wordt gemaakt van kinderarbeid.
Er is op 1 december nog een gigantische Primark geopend in Amsterdam. Deze winkel hangt vol met goedkope kleding. Maar hoe kan je nou er achter komen of en hoe fout die kleding is? De website www.rankabrand.nl is een handig instrument.
Je kan al je favoriete merken, kleding, maar eigenlijk alle producten en merken testen op duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Primark krijgt een een niet heel slecht rapportcijfer, maar er zijn dan ook veel verbeteringen in gang gezet. De site laat weten: “wij baseren onze score op de informatie die wordt gepubliceerd door het merk zelf, aangevuld met informatie van onafhankelijke derde partijen.”
Een veelgehoord argument op sociale media is: kinderarbeid is niet zo erg als het lijkt, want die kinderen verdienen geld en dragen zo bij aan de verbetering van de levens van iedereen in landen als Bangladesh en Cambodja. Bangladesh haalt bijna de helft van zijn totale exportwaarde uit de verkoop van kleding aan Europa. Voor Cambodja gaat het om 30 procent van de totale export.
Maar Mark Wijne is niet onder de indruk van dat argument: “kinderen moeten naar school en horen niet te werken." Zit je dan alleen maar goed als je duurdere kleding koopt? Unicef zegt dat duur niet betekent dat het goed is. Andersom kan je bij goedkoop wel verwachten dat er oneerlijke omstandigheden zijn bij het maken van de kleding.
Wat is er trending op social media? EenVandaag-redacteur Martijn Rosdorff zet het op een rij in TrendingVandaag, Radio EenVandaag op NPO Radio 1. Kijk hier voor alle items die Martijn in TrendingVandaag bespreekt.