Sport
NOS

'De commentatoren waren niet meer te horen omdat Patrick Roest schaatste'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'De commentatoren waren niet meer te horen omdat Patrick Roest schaatste'

Het was dit weekend dringen voor de bezoekers van de EK afstanden: IJsstadion Thialf was volledig uitverkocht. Patrick Wouters, eigenaar van marketingbureau House of Sports en organisator van het toernooi, is tevreden. "Op een gegeven moment waren de commentatoren niet meer te horen omdat Patrick Roest schaatste."

'De commentatoren waren niet meer te horen omdat Patrick Roest schaatste'

"Ik ben een blij man. Dit is waar we het voor doen." Aan het woord is Patrick Wouters, eigenaar van House of Sports. Het sportmarketingbureau organiseert al jaren de EK afstanden in IJsstadion Thialf.

Het was dringen voor de 12.500 toeschouwers; het toernooi was volledig uitverkocht. Wouters kan daarom niet anders dan concluderen dat de editie van 2024 geslaagd is. "Op een gegeven moment waren de commentatoren niet meer te horen omdat Patrick Roest aan het schaatsen was en het publiek er volle bak overheen ging", blikt hij tevreden terug.

'Nederland-gevoel'

Dat terwijl het niveau op de EK lager ligt dan op de Nederlandse kampioenschappen, die niet uitverkocht waren. Hoe kan dat? "Nu gaat het om Nederland de andere landen - daar slaat het publiek op aan", verklaart Wouters. "Je ziet dat ze allemaal in het oranje gekleed zijn. Als je door de ogen van een schaatskenner kijkt, hou je de prestatiedichtheid (een duur woord voor het niveau op het toernooi, red.) in de gaten." Die ligt dus hoger op de NK. "Maar nu komt er een landen-dimensie, en dus het Nederland-gevoel, bij kijken."

Quote

Op de Europese kampioenschappen komt er een Nederland-gevoel bij kijken

Patrick Wouters, organisator van de EK afstanden in Thialf

"Je ziet duidelijk een ander publiek bij de NK, EK en WK", vervolgt Wouters. Die publieksgegevens houdt de organisatie nauwlettend in de gaten. "We willen weten wie er een kaartje koopt en vooral wie er géén kaartje koopt. We willen weten wat het profiel van de bezoekers is."

En dat is nodig, legt Wouters uit. "Er zijn tijden geweest, de jaren 80 en 90, dat het automatisch uitverkocht was. Die tijd ligt achter ons. We moeten meer ons best doen, maar we zien dat het de laatste jaren weer wat aantrekt - dit zijn de beste EK afstanden die we ooit hebben gehad."

Profiel opbouwen

Het opbouwen van het profiel helpt bij het finetunen van de randzaken op een toernooi. "We zijn continu aan al die knoppen aan het draaien", zegt Wouters. "Topsport staat bovenaan, maar we combineren dat met entertainment. Ieder toernooi houden we onder de bezoekers een enquête: wat vonden ze van de speakers, het eten, de shows? Met die feedback gaan we aan de slag en zo proberen we iedere keer weer nieuwe elementen toe te voegen."

Uit de input van toeschouwers bleek dat dat de dweilorkesten goed vielen. Wouters: "Daarom hebben we nu meer dweilorkesten dan de afgelopen jaren. Als het publiek dat wil, dan krijgen ze dat."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie