Politiek
EO

CDA-leider Bontenbal: 'Fossiele subsidies afschaffen, daar help je het klimaat niet mee'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. CDA-leider Bontenbal: 'Fossiele subsidies afschaffen, daar help je het klimaat niet mee'

Vandaag rolde de laatste auto uit de fabriek van VDL-Nedcar, onlangs stopte aluminiumfabriek Aldel en ook zinkfabriek Nyrstar ligt op apegapen. Nederland lijkt te de-industraliseren. Een hele slechte zaak, zegt CDA-leider Henri Bontenbal in Geld of je leven: "Als een bedrijf naar China verhuist, heb je voor het milieu niks gewonnen, maar ben je wel het bedrijf kwijt."

Is het erg dat het slecht gaat met de Nederlandse industrie? (19 februari 2024) - Geld of je leven

Bontenbal was onlangs veel bezig met Nyrstar in Budel. Dat bedrijf heeft de productie in Nederland stilgelegd, maar in andere landen niet. De reden daarvan was dat de energieprijzen in Nederland te hoog zijn. "Ik heb bij Nyrstar zelf gevraagd of ze voor mij hun business case konden schetsen, in Nederland, in België, in Duitsland. Gewoon in een Excel-sheet, dat ik de getallen zie. Die heb ik netjes gekregen en dan zie je heel snel dat Nederland op heel veel componenten slecht scoort", aldus Bontenbal. Nederland heeft hogere energieprijzen, hogere netkosten en hogere belastingen, zegt hij.

De energieprijzen zijn in Europa al hoger dan in de VS en China, maar binnen Europa is er dus ook een ongelijk speelveld, zegt Bontenbal. Hij pleit in dit kader voor het behoud van de subsidieregeling IKC, die in Nederland werd afgeschaft omdat we fossiele subsidies willen stoppen. "Nyrstar is waarschijnlijk slachtoffer geworden van het afschaffen van deze subsidie", denkt hij.

Mede door het stoppen van deze subsidies verhuizen bedrijven naar het buitenland. Dat kan binnen Europa zijn, maar ook naar bijvoorbeeld China.

'A12-demonstranten heel dom'

Klimaatdemonstranten die de A12 of de A10 bezetten tegen fossiele subsidies, kunnen niet op goedkeuring van de CDA-leider rekenen. Met het afschaffen van die subsidies, gaat meer kapot dan je lief is. "Je moet dit internationaal doen, want anders krijg je een scheefgroei en daar help je het klimaat helemaal niet mee." Zeggen dat die vervuilende bedrijven maar weg moeten, noemt hij 'heel dom'.

Bontenbal krijgt bijval van Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie bij ABN AMRO. "Als je alles uit andere werelddelen gaat importeren, dan weet je één ding zeker: je haalt het uit werelddelen die een minder streng milieubeleid hebben dan Europa.”

Groene industriepolitiek

Bontenbal zou graag zien dat Nederland 'groene industriepolitiek' gaat voeren. "We moeten natuurlijk uitstoot beprijzen, maar er horen ook subsidies bij, en investeringen in infrastructuur. Die combinatie zorgt ervoor dat het voor bedrijven interessant is om hier te zitten en je dwingt ze om te verduurzamen. Daarom helpen ze Nederland verder aan een groene toekomst", zegt hij.

Vlak over de grens doen ze dat wel, zegt hij: "Duitsland gooit miljarden aan tegen de vergroening van de industrie en wij blijven in Den Haag maar over elke euro onderhandelen. Met als gevolg dat Duitse bedrijven straks alle investeringen doen terwijl onze industrie een sterfhuisconstructie is. Dat vind ik onverstandig en dom klimaatbeleid."

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie