Politiek
EO

De Spindoctors zeggen: het CDA moet in therapie

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De Spindoctors zeggen: het CDA moet in therapie

Qua beeldvorming had het CDA een van de zwaarste weken uit haar bestaan. "Een ramp", noemde voormalig politiek adviseur Julia Wouters de week in de podcast De Spindoctors, waarin wekelijks de spins en frames uit de campagne worden besproken. "Elke partij maakt wel eens iets dergelijks mee, maar bij het CDA was het wel héél heftig", vindt ze.

Luister meteen: De Spindoctors - Het CDA veegt scherven en de VVD plakt plaatjes - De Spindoctors

Een week geleden kwam de soap rondom Pieter Omtzigt tot een voorlopige apotheose: een artikel van de hand van het populaire Kamerlid over de mislukte campagne lekte uit, waarop hij besloot zijn lidmaatschap op te zeggen.

Het enige wat het CDA kan doen om de boel weer recht te zetten, is de ellende 'uitzitten', denkt Wouters, die zelf van PvdA-huize is. "Blijf heel veel communiceren en geef leden de kans om zich uit te spreken. Als je het niet doet, gaat het een eigen leven leiden en krijg je allemaal complottheorieën…"

Therapeutisch

Voormalig CDA-spindoctor Jack de Vries is het eens met Julia Wouters. Het CDA deed er goed aan om elke provincie een digitale ledenbijeenkomst te geven, waar onder andere partijleider Hoekstra en -voorzitter Van Rij bij waren. "Er is veel ongerustheid en woede in de partij, dus het is goed dat ze aanschuiven om alle geluiden te horen en alle vragen te beantwoorden."

De Vries was bij een van die bijeenkomsten: "Je merkt dat zo’n bijeenkomst therapeutisch werkt, want mensen kunnen hun hart luchten en hun vraag stellen." Volgens hem moet de partij eerst de interne rust herstellen.

Donatie van 1,2 miljoen

Eén van de meest pikante passages uit het stuk van Omtzigt gaat over een donatie van 1,2 miljoen euro door zakenman Hans van der Wind. Dit loste het CDA wél goed op, vindt Julia Wouters: "Ze hebben heel snel de vlucht naar voren genomen en gezegd hoe het zit", vindt ze.

Julia Wouters en Jack de Vries snappen allebei de zorgen die leven over invloed van donateurs. Die laatste noemt het een 'catch-22': "Nederlandse politieke partijen hebben steeds minder leden en daardoor steeds minder inkomsten, terwijl campagnes steeds duurder worden. Zeker afgelopen campagne was je door corona afhankelijk van je media-inkoop, zowel op op sociale media als op de gewone media. Dan gaan partijen op zoek naar sponsoren", denkt hij.

Stickerboek

Op sociale media was afgelopen week niet alleen het CDA in de aandacht. Ook de VVD trok veel tweets met een stickerboek waarin VVD-stickers kunnen worden gespaard. Waarom? De Spindoctors hebben geen idee. "Het is helemaal geen campagnetijd…" zegt Jack de Vries. Hij snapt dat de VVD wil meeliften op de oranjekoorts, maar dat kun je dan beter met een advertentie in kranten doen. "De VVD staat achter oranje, dat doen bedrijven ook", zegt Jack.

Hij wijst er wel op dat heel Twitter er wel weer een paar dagen over praatte en dat ook de podcast er weer over gaat. In dat opzicht is het doel wellicht geslaagd.

Ster advertentie
Ster advertentie