Humberto
AVROTROS

Emma Louise Diest stapt in de wereld van Faith Ringgold

foto: © Stefan Ruizfoto: © Stefan Ruiz
  1. Nieuwschevron right
  2. Emma Louise Diest stapt in de wereld van Faith Ringgold

Faith Ringgold is een van de belangrijkste zwarte kunstenaars van de Amerikaanse moderne kunst. Ze is een voorvechter voor de rechten van de zwarte gemeenschap en iemand die een geheel eigen kunstvorm ontdekte, de ‘story quilts’. Het is dan ook uitzonderlijk hoe lang haar prominente aanwezigheid in de kunstwereld is genegeerd. Pas op haar 89e kreeg ze de grote bekendheid in Amerika die ze verdiende en werd haar werk naast Picasso in het MOMA getoond. Kunstredacteur Emma Louise Diest stapt in het leven van de 92 jaar oude zwarte Amerikaanse Faith Ringgold bij Humberto Tan.

Picasso Museum

In het Picasso Museum in Parijs worden nu maar liefst vijftig werken van haar tentoongesteld. Hiermee geeft het museum een belangrijk signaal af aan de rest van de kunstwereld. Ringgold’s werk is sterk geïnspireerd door de Parijse kunstscene van de vroege jaren twintig, ze koesterde een grote bewondering voor het werk van Pablo Picasso. We doen haar echter te kort wanneer we haar alleen met Picasso zouden vergelijken. Ringgold werd geboren in 1930 in Harlem New York. Een plek die voor haar als vertrouwd aanvoelde, zoals ze zelf zegt ‘Harlem was for us’. De eerste acht jaar van haar leven verbleef ze door zware astma thuis. Ze groeide daardoor heel beschermd op en de mening van anderen kreeg in die tijd geen vat op haar creativiteit. ‘Creativity is empowering’, woorden die ze maar al te graag herhaalde. Het is altijd haar creativiteit geweest waarmee ze steeds weer controle kreeg over de maatschappij waarin haar aanwezigheid als kunstenaar allesbehalve vanzelfsprekend was. Ze begon met het schilderen van mooie uitzichten, de beelden die we gewend zijn te zien in musea. In de jaren 60 besloot ze echter de benarde positie van de zwarte gemeenschap in haar kunst niet langer te negeren. In ‘The American People Series #20: Die’ laat ze de bloederige opstand zien uit die tijd. ‘People were having these riots but nobody was painting them’, Ringgold gaf de wereld waarin zij leefde een gezicht, een beeld waar niemand zich meer van kon distantiëren. Ze werd lid van de Black Arts Movements, maar merkte al snel dat het de zwarte man was waarvoor werd gevochten en niet de zwarte vrouw. Haar protest werd vuriger of zoals ze zelf zegt ‘I became feminist out of disgust for the manner in which women were marginalised in the art world’.

foto: © Stefan Ruiz

American People Series #20: Die 1967 Huile sur toile, deux panneaux 182,9 x 365,8 cm The Museum of Modern Art, New York

Rijksmuseum

In de jaren 70 kwam ze naar Nederland en bezocht het Rijksmuseum. Een bewaker wees haar op de werken die zich in de kelder van het museum bevonden, de Tibetaanse Thangka’s. Deze Tibetaans beschilderde doeken brachten haar op het idee om ook stoffen te gaan beschilderen. Bij gebrek aan een uitgever die haar autobiografie wilde publiceren, werd het uiteindelijk de manier om haar verhaal te kunnen vertellen. Ze zou vanaf die tijd tientallen quilts maken, de zogenaamde ‘story quilts’. Waar de thangka nog een beperkte grootte had, kon een quilt zo groot worden als ze wilde. De quilt werd onder andere gemaakt tijdens de slavernij in Afrika, het waren composities van verschillende stukken stof waarin het persoonlijke verhaal van de tot slaaf gemaakte werd verwerkt. Het waren uitzonderlijk mooie composities, maar de quilts werden tot die tijd niet gezien als kunstvorm. Ringgold besloot de quilt, haar eigen achtergrond, te combineren met haar opgedane kennis van de Europese kunstwereld. We zien in haar kunstwerken de harde realiteit maar ook de schoonheid van een plek waar dromen werkelijkheid worden. ‘Le Café des Artistes’ is een hommage aan 20 belangrijke kunstenaars. Het is opvallend dat we zowel witte als zwarte kunstenaars naast elkaar op het terras in de beroemde Parijse kunstenaarswijk Saint-Germain-des-Prés zien zitten. We stappen in een wereld waarin deze situatie geen uitzonderlijke situatie zou zijn. Ringgold benadrukt in ieder werk de buitengewone kracht van de kunst, de kracht om in vrijheid alles te kunnen maken. Ik denk dat het tijd is om het werk van Faith Ringgold in Nederland eindelijk een eigen plek te geven. Laten we hopen dat ze het zelf nog zal kunnen meemaken.

Video niet beschikbaar

Ster advertentie
Ster advertentie