Naar homepage
Economie

Online aankoop sneller stuk dan verwacht? 'Je hebt meer rechten dan je denkt'
AVROTROS

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Online aankoop sneller stuk dan verwacht? 'Je hebt meer rechten dan je denkt'

Het aantal online aankopen blijft stijgen. In 2020 hebben we maar liefst 335 miljoen online aankopen gedaan voor een totaalbedrag van 26,6 miljard euro. Je hebt altijd veertien dagen bedenktijd, maar wat als er iets mis is met het product of het te snel stuk gaat? "Vaak heb je meer rechten dan je denkt", waarschuwt Edwin van Houten, directeur consumenten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in Blok&Toine.

Er bestaan nog altijd veel misvattingen over de rechten van consumenten bij online aankopen. "Wij krijgen heel veel telefoontjes en mailtjes van consument met vragen over hun rechten bij online aankopen. Veel mensen weten niet wat de basisrechten zijn. Zeker jongeren niet", zegt Van Houten.

De basisrechten staan niet bij elk product beschreven. Het is volgens Van Houten daarom goed om je in ieder geval in te lezen over wat de basisrechten zijn, zodat je deze in ieder geval kent. Deze vind je op de ConsuWijzer.

Wettelijke garantie van online aankopen

Stel, je hebt een product gekocht, je bent er blij mee, maar het gaat wel heel snel stuk. Wat zijn dan je rechten? Van Houten: "Als een product stuk wordt geleverd, kun je het sowieso gratis retourneren, dat valt onder de wettelijke garantie."

Gaat het product sneller stuk dan dat het hoort mee te gaan, is het een probleem dat de verkoper voor jou op moet lossen. Ook dat valt onder de wettelijke garantie. De verkoper moet in dat geval het product gratis vervangen of repareren. Lost de verkoper het niet goed op? Dan heb je recht op je geld terug.

Garantie van de verkoper en wettelijke garantie

Vaak krijg je van de verkoper een garantie voor een bepaalde tijd. Hoe lang deze garantie is, kiest hij zelf. Lees de garantievoorwaarden daarom altijd goed door. Het kan zijn dat jouw product buiten de garantie van verkoper valt, maar dan heb je nog altijd de wettelijke garantie.

"De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen", legt Van Houten uit. "Veel consumenten denken dat dit standaard twee jaar is, maar er staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet. In de wet staat dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders."

Als je twijfelt over hoe lang een product mee zou moeten gaan, kun je deze tabel van Branchevereniging Techniek Nederland gebruiken om een inschatting te maken. Hierin staat de verwachte gebruiksduur van bepaalde apparaten.

Wat kun je als consument doen als de verkoper niet over de brug komt?

Als je er met de verkoper niet uitkomt, is de eerste stap volgens Van Houten een klacht indienen bij het bedrijf. Je kunt hiervoor voorbeeldbrieven van de ConsuWijzer voor gebruiken.

Vervolgens kun je de klacht melden bij de ACM. "Als er veel schade is of er komen veel meldingen over hetzelfde bedrijf binnen, dan kunnen wij vervolgonderzoek doen en eventueel met het bedrijf in gesprek gaan of een boete opleggen."

Wil je meer weten over jouw rechten bij een online aankoop? Neem een kijkje op deze website over de de campagne 'Je hebt meer rechten dan je denkt'.

Ster advertentie
Ster advertentie