Economie
EO

Postzegel opnieuw duurder: 'Maak van de post weer een staatsbedrijf'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Postzegel opnieuw duurder: 'Maak van de post weer een staatsbedrijf'

De prijs van de postzegel wordt opnieuw verhoogd: vanaf juli wordt het 5 cent duurder om een kaartje te versturen. Dat is volgens PostNL nodig om de post te kunnen blijven bezorgen. Maak daarom van de post weer een overheidstaak, zegt Volkskrant-columnist Peter de Waard in Dit is de Dag (EO). "Veel ouderen slaken een zucht van opluchting als ze de postbode eindelijk weer zien."

Postzegels worden duurder: moet PostNL weer een onderdeel worden van de staat?

Een brief versturen kost straks 1,14 euro. Volgens PostNL is de prijsstijging onvermijdelijk, omdat we minder post versturen en de kosten steeds hoger worden. Maak daarom van PostNL weer een staatsbedrijf, stelt De Waard. "PostNL is op dit moment een beursfonds en moet winst maken. De voorzitter van de Raad van Bestuur krijgt daar een enorm salaris voor betaald. Niemand heeft plezier gehad aan de privatisering, de beleggers ook niet. Je gaat de politie toch ook niet privatiseren?"

De post heeft een belangrijke nutsfunctie, vindt hij. "Het gaat er niet alleen om dat mensen brieven krijgen, maar het heeft ook een sociale functie. Veel ouderen en mensen die het moeilijk hebben, slaken een zucht van opluchting als ze eindelijk eens een keer iemand zien. Ze zitten echt te wachten op de post."

Meer kaartjes sturen naar oma

Yteke de Jong, journalist bij de Telegraaf, vindt het geen realistisch idee. "Als je post wil ontvangen en wil dat brievenbussen blijven bestaan, moet je er post in gooien. Maar de realiteit is dat we dat niet doen. In de afgelopen twintig jaar is het aantal poststukken van 5 miljard naar 1,5 miljard gegaan. Van die 1,5 miljard zijn het maar 100 miljoen kaartjes die we naar oma sturen."

De rest daarvan wordt verstuurd door grootverbruikers, zegt ze: "Dat zijn de Postcodeloterij en de bekende blauwe enveloppen. Die worden nog maar drie dagen in de week bezorgd en de aandeelhouders willen dat zelfs terugbrengen naar eens in de week."

Eén keer in de week: dat is ook de angst van De Waard voor de bezorging van de particuliere post. "Ik ken veel ouderen die elke dag graag nog iemand willen zien. Ook vind ik het belangrijk dat je overlijdensberichten en geboortekaartjes zo snel mogelijk moet kunnen krijgen."

Drie keer per week post

Volgens De Jong zit er ook een strategie achter de aangekondigde prijsverhoging, die ze bestempelt als symboolpolitiek. "PostNL wil nu afdwingen dat de postbode niet meer elke dag langskomt bij de particulier, maar drie keer in de week. En dat moeten ze onderbouwen. Twee weken geleden hebben ze nog 19 procent salarisverhoging gegeven aan de postbode. Dan willen de kosten wel stijgen."

Het is juist goed dat de postbode dagelijks door de straat loopt, vindt De Waard. Hij wijst op diens rol bij sociale controle: "Vijf jaar geleden zei de overheid nog dat postbodes moesten opletten hoe het gaat met de mensen in de straat. Ik zou het jammer vinden als ze niet meer door de straat gaan, het is zoals de wijkagent die over straat loopt."

Ster advertentie
Ster advertentie