Cultuur & Media

Meneer Van Dalen heet weer gewoon Harry Piekema

foto: Foto: ANPfoto: Foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Meneer Van Dalen heet weer gewoon Harry Piekema

Het was een schot in de roos voor Albert Heijn om voor Harry Piekema te kiezen als supermarktmanager. Hij was nog onbekend, acteur en enorm sympathiek. Precies wat de kruidenier nodig had. Nu is Piekema weer actief in de theaters en heeft hij zijn rol als manager achter zich gelaten. Gisteravond was hij te gast bij Langs de Lijn En Omstreken.

Toen de supermarkt in 2004 begon met de commercials, kende nog vrijwel niemand Harry Piekema. Dat was een bewuste keus van Albert Heijn. “Van een bekende acteur zou al snel het beeld ontstaan dat hij een rol speelde, terwijl je bij Piekema zou denken dat het echt een manager was,” zegt Diederick Koopal, de bedenker van de commercials en destijds aanwezig bij de casting van Piekema. “Het ging zelfs zo ver dat Harry in de trein werd gevraagd hoe duur de melk in de supermarkt was. Mensen zagen hem als echte leider.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De eerste commercial van Harry Piekema

Casting

Op de castingdag kwamen zo’n zestig acteurs langs die de rol wilden bemachtigen. Koopal zag vele voorbij komen maar wist bij Piekema direct: dit is onze man. “Hij was nummer 27 volgens mij. We zochten een man die enthousiast was, een open iemand waarbij je het idee had: dit is iemand van ons. Hij is een man die kan acteren, tekstvast is en kan dansen en zingen. Een echte kleinkunstenaar. Hij deed zijn casting zo goed dat er bij ons geen twijfel meer was.”

Problemen Ahold

De supermarkt koos bewust voor een onbekende, sympathieke acteur. “Albert Heijn had problemen. In 2003 ging het compleet fout met Ahold. Mensen waren woedend, de prijzen waren zo verschrikkelijk hoog,” aldus retail- en merkendeskundige Paul Moers. “Toen hebben ze gezegd: we moeten weer sympathiek worden en dus kwam Harry uit de kast rollen. Een ongelooflijk aardige man met een hoge aaibaarheidsfactor. En onbekend. Een bekende acteur zou zijn eigen geschiedenis meebrengen, maar met Harry kon je rustig bouwen aan zijn personage. Hij was een lot uit de loterij.”

Luister hier naar het gesprek met Harry Piekema in Langs de Lijn En Omstreken:

Icoon

Het gebeurt niet vaak dat een commercial zo lang meedraait op de televisie. Moers: “Harry is daardoor een soort van icoon geworden.” En het heeft hem ook bepaald geen windeieren gelegd, zegt reclamestrateeg Rob Benjamens. “Hij heeft er enorm veel aan gehad. Tien jaar lang is hij redelijk betaald en tevens bekende Nederlander geworden. En de vraag is of hij zonder die reclame net zo bekend zou zijn als dat hij nu is. Er zijn veel goede acteurs, maar lang niet iedereen breekt door. Piekema wel.”

De landelijke bekendheid zorgde er ook voor dat Piekema kon laten zien wat hij kon. Koopal heeft hem van tevoren wel gewaarschuwd voor de aandacht die hij zou krijgen. “Ik zei hem: dit gaat een enorme impact hebben op je leven. Het is een grote opdrachtgever, dus je bent veel aanwezig op televisie.”

Een commercial kan dus zorgen voor je doorbraak. Gek genoeg zijn de successen volgens Benjamens maar op een hand te tellen: “Je hebt Cora van Mora, gespeeld door Juliëtte de Wijn en Miss Montreal die zingend in een kaasreclame doorbrak met ‘Goed lijf, goed leven’. En in de jaren 90 had je die Mona-reclame waarvan Meave van der Steen het gezicht werd en echt doorbrak in Nederland.”

Theater

Piekema werd dus door iedereen omarmd in Nederland. Toch liet hij de reclames achter zich, om weer volop actief te kunnen zijn in de theaterwereld. Hij staat op de planken met de nieuwe voorstelling ‘Man wil trap op met lampje.’ Hierin wil hij meer van zich zelf laten zien. “Veel mensen weten niet dat ik ook zing en speel, terwijl dat is wat ik echt graag doe.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


De voorstelling van Harry Piekema, ‘Man wil trap op met lampje.’

Volgens Moers kleeft het Swiebertje-effect nu wel aan Piekema. “Hij heeft zoveel gedaan dat mensen hem blijven associëren met de Albert Heijn. Maar een goed acteur moet hieraan kunnen ontstijgen. Daarnaast is het voor hem nu ook makkelijker om ergens binnen te komen.” Dat is ook wat Koopal zegt. “In het begin moest Harry nog loskomen van zijn rol, maar inmiddels gaat hij als autonoom acteur heel goed door het leven. En ik hoop echt dat hij hiermee door kan gaan!”

Ster advertentie
Ster advertentie