Cultuur & Media

10 tips om het eten met je kinderen leuk en lekker te houden

NTR
foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. 10 tips om het eten met je kinderen leuk en lekker te houden

Niks geen pakjes en zakjes in de recepten van Tallina van den Hoed. In haar nieuwe boek Eten met z’n allen laat de receptenschrijver van De Volkskeuken zien dat je met een druk gezin ook snel, lekker en gezond kunt eten. In Mangiare! geeft ze een paar praktische tips uit eigen ervaring.

Al die clubjes...

Wie moet koken voor een gezin herkent dit wel: lekker rustig eten met z’n allen tussen zes en zeven zit er meestal niet in, want er is er altijd wel een kind dat naar een clubje moet. En als de kinderen dan aan tafel zitten, dan willen ze vanwege dat clubje na het eten, soms alleen maar een beetje voor-eten, want sporten op een volle maag, dat is niet fijn.

  1. Kies voor gerechten die je gemakkelijk kunt opwarmen zonder dat ze verleppen.
  2. Kies voor gerechten die je in tweeën kunt splitsen: een deel voor en een deel na de training.
  3. Maak een oven- of stoofschotel.
    Zo’n schotel kost weinig voorbereidingstijd en terwijl deze in de oven of op het fornuis staat kan je zelf iets anders doen: je kind helpen met zijn huiswerk of ophalen van de zwemles.
  4. Zorg dat je altijd kokend water in de buurt hebt.
    Met kokend water in de buurt kan je snel pasta koken of een te veel ingedikte saus een beetje verdunnen.
  5. Gebruik af en toe een bouillonblokje.
    Bouillonblokjes zijn in tegenstelling tot pakjes en zakjes niet duur, maar wel handig om een maaltijd snel mee op smaak te brengen.

'Dat lust ik niet!'

Kinderen kunnen lastige eters zijn, dat weet iedere ouder. Ze lusten (bijna) niks of wat ze eerst met smaak opaten, vinden ze opeens niet meer lekker. Presentator Petra Possel vraagt zich hardop af waarom kinderen vroeger niet zulke moeilijk eters waren: "Wij vochten gewoon om eten. Dat was helemaal geen onderwerp. Je at gewoon wat er op tafel kwam."

  1. Zorg dat je kinderen trek hebben als ze aan tafel komen.
    In de praktijk betekent dat: niet te veel tussendoortjes. Van den Hoed: "Aangezien je je tegenwoordig volgens de reclame de hele dag door de hele dag heen moet grazen, ben je de hele dag aan het eten. Dan heb je misschien niet meer zo’n honger als je aan tafel komt."
  2. Laat je oren niet teveel naar de (grillige) wensen van je kinderen hangen.
    Van den Hoed deed dat ook wel, maar op een gegeven moment dacht ze: "Ik ben daar gek dat ik drie keer in de week doperwtjes sta te koken omdat ze dat wel eten. Ik ga dat kleuter-eten niet meer eten. En ik ga ook geen twee verschillende dingen maken."
  3. Eet wat je kookt zelf altijd op.
    Van den Hoed: "Als je het telkens weer voor hun neus zet en laat zien dat je het zelf wel op eet, dan hebben ze op een gegeven moment door dat het geen raar grapje is en dat je het gewoon kunt eten."
  4. Maak er geen machts-ding van, maar wees wel een beetje streng.
  5. Maak af en toe een spannende maaltijd.
    Bijvoorbeeld een Mexicaanse bonentaart met een bodem van wraps. Die is lekker snel klaar. Als je de wraps laat uitsteken, dan worden ze knapperig en dan kun je tegen je kinderen zeggen: "Het zijn chips. Eet het op." En dat werkt dan dus.

Ster advertentie
Ster advertentie