Cultuur & Media

Dieuwertje Heuvelings: 'TikTok-views belangrijker dan muziektalent'

AVROTROS
foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dieuwertje Heuvelings: 'TikTok-views belangrijker dan muziektalent'

De "vertiktokkisering" van de muziekindustrie: voor Dieuwertje Heuvelings - die afspeellijsten maakte voor Spotify - een van de redenen om te stoppen met haar werk bij de muziekstreamdienst. "We zochten niet naar muziektalent, maar we keken naar TikTok-views."

#150 - Dieuwertje Heuvelings

Heuvelings boek Auxity - een fictieverhaal waarin Heuvelings de muziekindustrie beschrijft - verscheen twee jaar geleden. Volgens de auteur is de muziekwereld "nog meer TikTok geworden. In plaats van dat liedjes doorbraken in playlists alleen, is de vraag nu: wat doet het op TikTok?"

'We keken niet naar talent maar naar TikTok-views'

Maar ook in de zoektocht naar nieuwe artiesten speelt het socialemediaplatform een grote rol. "We zaten op een gegeven moment in een meeting met iemand die muziekartiesten zoekt en begeleidt, en we keken niet naar talent, maar we naar TikTok-views. Daar werd ik zo depressief van dat ik weg wilde."

Heuvelings hoopt dat dat mechanisme "implodeert". "En dat we weer opnieuw kunnen beginnen, op een gezondere manier. Volgens de muziekkenner zit is die vertiktokkisering niet alleen zichtbaar in de muziekindustrie: "het kapitalisme heeft gewonnen, de strijd die mensen voerden voor een eerlijkere wereld hebben ze verloren - heb ik het gevoel."

#150 - Dieuwertje Heuvelings

Ster advertentie
Ster advertentie